Wirusy czekają tylko na dogodny moment, by zaatakować. Jesienią nagle spada temperatura. Dla naszego organizmu to szok. Jeśli mamy sprawny układ odpornościowy, nie grozi nam choroba. Jeśli osłabiony - nie poradzimy sobie z drobnoustrojami. Potrzebna będzie pomoc.

Pora na hartowanie
Dzień najlepiej zacząć od prysznica - najpierw ciepłą wodą, potem chłodniejszą, znowu ciepłą i na koniec zimną. Doskonale na nasz organizm wpływa również wygrzewanie się w saunie. Nie tylko stłumi początki infekcji wirusowej, ale przyniesie też ulgę w chorobie, udrażniając zatkany nos.

Trzymaj ciepło
Najlepiej ubierać się na cebulkę. Gdy zrobi się cieplej, można zdjąć jedną warstwę. Przegrzanie jest tak samo szkodliwe jak przemarznięcie. Jeśli zdarzy nam się przemoczyć buty lub przechłodzić głowę, wystarczy po powrocie do domu zanurzyć stopy w ciepłej wodzie. W ten sposób rozgrzejemy całe ciało. Nie unikajmy jednak jesiennych spacerów.

Probiotyki i czosnek
W jesiennym jadłospisie powinno być jak najwięcej warzyw, owoców i produktów podnoszących odporność (np. jogurty, kefiry i inne napoje mleczne, kiszone ogórki i kapusta). Sprawdza się też czosnek i cebula. Znajdują się w nich substancje, które skutecznie odpierają wirusy. Podobnie działają tabletki z wyciągiem z czosnku - aliofil i alitol.

Dużo witamin
Przeziębienie często dopada nas, gdy mamy ważne egzaminy albo nawał obowiązków. W chwili zdenerwowania organizm zużywa cały zapas energii. Na obronę przed wirusami już jej nie wystarcza. Przemęczenie, brak sił, senność - to dobrze znane jesienne dolegliwości. Wtedy warto przez dwa tygodnie łykać preparaty, które uzupełnią niedobory witamin i mikroelementów w organizmie. Profilaktycznie można brać ascorutical, rutinoscorbin lub scorbolamid. Nowością na rynku jest planterutin C i rubirutin C - tabletki do ssania, które zapobiegają także suchemu lub mokremu kaszlowi. Zawarta w nich witamina C w połączeniu z rutyną uszczelnia naczynia krwionośne i skutecznie utrudnia wirusom przedostanie się do organizmu.

Bez zarwanych nocy
Wysypiaj się! Przed snem rozgrzewa i ułatwia zaśnięcie szklanka gorącego mleka z masłem i miodem. Dobrze się śpi, jeśli pokój jest wywietrzony i nawilżony. Najlepiej używać nawilżacza powietrza, sprawdzają się też proste sposoby - na kaloryferach można powiesić wilgotne ręczniki.

Zioła na odporność
Przy częstszych infekcjach warto zastosować jeden z preparatów ziołowych podnoszących odporność. Specjaliści od ziołolecznictwa polecają na wzmocnienie nalewki, kapsułki, tabletki na bazie wyciągów z jeżówki, (echinacea ratiopharm, echinapur, immunal, esberitox N) i aloesu (biostymina, bioaron C).

Optymiści są zdrowsi
Nie każdego stać na zimowy urlop w ciepłych krajach. A wygrzewanie się w solarium nie jest zdrowe. Lepiej skorzystać z fototerapii, czyli leczenia światłem. Takie zabiegi oferują niektóre gabinety lekarskie i kosmetyczne. Pod wpływem takiej dawki "słońca" zdecydowanie poprawia się nastrój. A kiedy się uśmiechamy, nawet deszcz i wiatr nie są w stanie popsuć naszego dobrego samopoczucia.