Dieta na zwiększenie odporności

Dieta przeciw infekcjom powinna w naturalny sposób wzmocnić układ odpornościowy po to, aby w sezonie przeziębień utrzymać zdrowie i niczym się nie zarazić. W tym celu wybierajmy produkty, które pozytywnie wpłyną na nasz system immunologiczny. Postawmy na antyoksydanty zawarte w warzywach i owocach, fermentowane produkty, zawierające cenne bakterie, ryby, gwarantujące kwasy omega-3 oraz jaja, dostarczające białko wzorcowe. Dodatek łyżeczki miodu dziennie również świetnie zregeneruje organizm. Warunkiem jest, aby spożywać go z napojem o temperaturze niższej niż 50 stopni. To remedium dla osób, które są przemęczone, zestresowane i żyją w pośpiechu.

Idealnym rozwiązaniem będzie codzienna szklanka "napoju bogów" wypita na czczo:

• Letnia woda – szklanka

• Sok z cytryny – 1/2 sztuki

• Korzeń imbiru – 1,5-2cm kawałek

• Miód – 1 łyżeczka

W wodzie rozpuszczamy miód. Dodajemy sok z cytryny i starty lub pokrojony imbir. Wypijamy na czczo.

Owoce i warzywa wzmacniające odporność

Wśród warzyw i owoców nie brakuje tych, które warto spożywać na co dzień. Dostarczają one wielu cennych składników, pomagają nam zachować zdrowie i wspierają funkcjonowanie naszego organizmu. Szczególnie warto wyróżnić kilka z nich. Po pierwsze, godne polecenia są pomarańczowe warzywa takie, jak marchewka czy dynia. Są one skarbnicą beta-karotenu, czyli jednego z najsilniejszych związków antyoksydacyjnych. Beta-karoten wspiera nasze drogi oddechowe i utrudnia przenikanie zarazków do krwi, a przy tym buduje naszą odporność. Marchewka zjedzona na surowo jest natomiast tarczą, broniącą nas przed atakiem wirusów grypy czy przeziębienia.

Układ odpornościowy wzmocnią także warzywa cebulowe takie, jak cebula albo czosnek. Obok witamin z grupy B oraz C, są też gwarancją olejków eterycznych i siarczków, które powstrzymują rozwój infekcji. Allicyna, którą znajdziemy w czosnku, skraca czas trwania przeziębienia. Ważne, aby czosnek spożywać na surowo. Spośród owoców warto zwrócić uwagę na cytrusy, które są źródłem witaminy C. Witamina ta uszczelnia ściany naczyń krwionośnych i uniemożliwia przenikanie wirusów do organizmu. Wystarczy zjeść jednego grejpfruta, aby dostarczyć niezbędną ilość tego składnika. Co ciekawe, różowe grejpfruty zawierają więcej witaminy C niż żółte. Dobrym źródłem tej witaminy jest także natka pietruszki, oczywiście jedzona na surowo, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury zmniejsza się ilość witaminy C w produktach.

Ryby i jajka pomogą chronić organizm przed infekcją

W rybach morskich znajdziemy cenne kwasy omega-3. To właśnie one są składnikiem hormonów przeciwzapalnych, które wzmacniają naszą odporność. Wystarczą dwie porcje w tygodniu, aby dostarczyć ok. 1 g kwasów omega-3 i zapewnić sobie ich niezbędną podaż. Jeśli nie spożywamy ryb, warto rozważyć suplementację tych składników. Jajka nie dość, że są bogate w witaminy A, D, E, K, to są jeszcze źródłem wielu składników mineralnych takich, jak: wapń, żelazo, magnez, cynk czy potas. Dzięki temu powstrzymują rozmnażanie wirusów, znacząco skracają czas infekcji, a do tego wzmacniają działanie białych krwinek, które łagodzą procesy zapalne w organizmie. Dodatkowo, żółtko również jest źródłem kwasów omega-3.

Fermentowane produkty pomogą w budowaniu odporności

Fermentowane produkty to prawdziwa skarbnica zdrowia! Zawierają cenne probiotyki, które uaktywniają system obronny i bronią nas przed chorobami. Na wzmocnienie odporności polecane są zwłaszcza naturalne jogurty, kefiry, ogórki i kapusta kiszona. Dzięki temu, że zawierają pałeczki kwasu mlekowego, stanowią wsparcie dla naszej naturalnej flory bakteryjnej.

Jesienią odporność spada, dlatego jesteśmy bardziej narażeni na przeziębienie oraz wszelkiego rodzaju infekcje. Ponadto, częściej dochodzi do wahań nastroju. Budując swoją odporność, nie możemy zapominać o aktywności fizycznej. Regularne ćwiczenia na świeżym powietrzu pozwolą nie tylko uodpornić się na bakterie czy zarazki, ale również korzystnie wpłyną na nasza samopoczucie. Wysiłek wpływa na wydzielanie się endorfin, które uchronią nas przed jesienną chandrą. Poza tym, kiedy budować wiosenną formę, jak nie teraz?

Podsumowując, dieta wzmacniająca nasz organizm opiera się na naturalnych produktach, które jedzone zgodnie z sezonem, zapewnią nam zdrowie i odporność na cały okres jesienno-zimowy. Stawiajmy na świeże warzywa i owoce, kiszonki, fermentowane produkty mleczne, ryby i jaja, a zapomnimy, czym jest przeziębienie!

Podziękowania za przygotowanie artykułu dla Moniki Prześlakowskiej, dietetyka 4Faces z Galerii Północnej w Warszawie.