Skóra jest narządem pełniącym wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka. Odpowiedzialna jest m.in. za odbieranie poszczególnych bodźców ze środowiska, reguluję temperaturę ciała oraz chroni narządy wewnętrzne. Procesy chorobowe toczące się w organizmie, czy niedobór witamin zazwyczaj objawiają się niekorzystnym wyglądem skóry włosów czy paznokci. Jest to jeden z pierwszych objawów, na które powinniśmy zwrócić uwagę kontrolując własne zdrowie. Najbardziej pożądane wśród witamin, które poprawiają wygląd cery i zarazem stan naszego zdrowia są witamina A i E. Dzięki nim skóra nabiera zdrowego wyglądu, staje się jędrna i jednolicowa, zmniejsza się również ilość łoju w skórze. Witaminy te możemy znaleźć w marchewce, suszonych morelach, szpinaku, zielonym groszku, serach pleśniowych, jajkach, mleku krowim oraz melonie. Istotne jest, aby witaminy dostarczać organizmowi bezpośrednio z spożywanych posiłków.

- Jeśli organizm nie daje bezpośrednich sygnałów, że posiada zbyt mało składników odżywczych, rozsądne jest nie przyjmowanie suplementacji preparatami witaminowymi (A,D,E,K) dostępnymi w aptece. Przedawkowanie witamin może być niebezpieczne dla organizmu. Nadmiar witaminy A oraz E jest groźny, ponieważ organizm nie ma zdolności wydalenia ich nadmiaru. Bezpieczniejsze będzie przyjmowanie witamin z źródeł naturalnych takich jak owoce czy warzywa - mówi Monika Białasik, dietetyk Body Chief, firmy oferującej catering dietetyczny.

Składniki mineralne odgrywają również znaczącą rolę w organizmie oraz maja bezpośredni wpływ na wygląd naszej skóry. Do najważniejszych składników mineralnych należą: selen, wapń i żelazo, dzięki nim nasza skóra nabiera ładnego kolorytu, jest bardziej elastyczna, miękka oraz gładka. Potas dba o to, aby nasza cera nie miała niechcianych niedoskonałości. Na szybsze gojenie się ran po trądziku idealny będzie cynk, który przyśpieszy proces gojenia. Pozostałe składniki mineralne takie jak jod nawilżają przesuszoną skórę, a krzem jest lekiem na pękające naczynka.

Aby równocześnie dostarczyć skórze kilku ważnych minerałów, można skorzystać z medycyny naturalnej i pić napar ze skrzypu polnego. Taka ziołowa herbatka zawiera krzem, potas, a także bioflawonoidy. Z kolei napar z pokrzywy zawiera sole mineralne niezbędne skórze do utrzymywania zdrowego kolorytu.

Dieta dla skóry powinna być stosowana codziennie, ponieważ proces tworzenia nowych komórek skóry oraz jej regeneracja zachodzą każdego dnia. Systematyczność stosowania zdrowej diety zagwarantuje piękną cerę i zdrowe ciało, ponadto warto wspomnieć, że przy codziennym dostarczaniu do organizmu witamin nasze samopoczucie będzie znacznie lepsze.

- W bardzo łatwy sposób możemy zdiagnozować braki witamin czy składników mineralnych dzięki objawom sygnalizowanym właśnie przez skórę. Gdy zauważymy nieznikające, utrzymujące się cienie pod oczami z towarzyszącymi pękającymi naczynkami powinniśmy dostarczyć naszemu ciału witaminy K. Gdy nasza cera jest zbyt tłusta i produkuje dużą ilość łoju, zainwestujmy w witaminę B1. Na uporczywe pęknięcia kącika ust ( tzn. zajady) ulgę przyniesie witamina B2, witamina ta będzie również receptą na piękne i długie paznokcie. Osobą borykającym się z szarą i ziemistą cerą, która niestety nie wygląda ładnie, pomoże witamin B6. Dobra radą, zwłaszcza dla osób walczących z trądzikiem jest dostarczenie do organizmu witaminy C, która świetnie łagodzi nieestetyczne zmiany skórne – wyjaśnia Martyna Topolińska, Dietetyk Body Chief.

Oprócz niedoborów składników mineralnych oraz witamin za problemy dermatologiczne mogą odpowiadać nietolerancje pokarmowe takie jak np. alergia typu III. Powstaje, gdy w pełni niestrawione składniki pokarmu przenikają przez ścianę jelita do krwioobiegu i są rozpoznawane jako elementy obce dla ustroju. Przewlekły stan zapalny w organizmie może dawać objawy takie jak jak atopowe zapalenie skóry, łuszczyca, trądzik lub świąd skórny. Leczenie alergii typu III to zastosowanie diety eliminacyjnej opartej na wynikach badań (IMUPRO, FOOD SCAN) oraz niekiedy równoległa terapia probiotyczna.

Wśród kategorycznych błędów żywieniowych, które mogą znaleźć swoje odzwierciedlenie w kondycji skóry, a dodatkowo wpływać negatywnie na ogólny stan zdrowia, można wymienić spożywanie żywności wysokoprzetworzonej zawierające sporą ilość cukru (słodycze, napoje słodzone). Tłuszcze nasycone takie jak masło, tłuste wędliny, potrawy smażone na głębokim tłuszczu również nie należą do produktów zalecanych dla skóry. Nie odpowiednie jest włączanie do codziennej diety dużej ilości kawy, alkoholu oraz palenia papierosów. Przy samodzielnym gotowaniu potraw należy pamiętać, aby nie stosować ostrych przypraw, a dania podawać w temperaturze pokojowej.

Starzenie się skóry jest nieodłącznym elementem każdego człowieka, jednak można ten proces znacznie opóźnić, należy bowiem w codziennej diecie zwrócić szczególną uwagę na przeciwutleczniacze, czyli związki polifenolowe, które zapobiegają uszkodzeniom DNA, białek i lipidów na skutek utleniania i reakcji rodnikowych. Do witamin antyoksydacyjnych zalicza się witaminy A, C, E;

Innym problemem z którym boryka się wiele osób SA rozstępy, które wydają się nie do usunięcia bez ingerencji chirurga. Warto więc zapobiegać tym nieestetycznym zmianom właśnie za pomocą diety.

- Rozstępy na skórze powstają na skutek wahań masy ciała. Aby zapobiec ich powstawaniu należy stosować racjonalną dietę redukcyjną, która nie będzie zakładała większego spadku masy ciała, niż 1 kg na tydzień oraz unikać gwałtownych przyrostów masy ciała. Wtedy możemy mieć gwarancje, że nasza skóra będzie w pełni elastyczna i dostosuje się do zmiany wagi – tłumaczy Martyna Topolińska, dietetyk, Body Chief.

Kolejnym wyznacznikiem określającym dobór diety jest to, jaką cerę mamy. Odpowiednie dostosowanie prawidłowych składników odżywczych gwarantuje poprawę stanu zdrowia naszej cery. Dla skóry suchej należy w codziennej diecie zwiększyć spożycie kwasów omega – 3 , przyjmować kontrolowane ilości cholesterolu pokarmowego oraz utrzymywać odpowiednią podaż płynów w ciągu dnia. W diecie dla skóry tłustej znaczącą rolę odgrywa witamina A, która leczy stany zapalne skóry i zmniejsza produkcje łoju.

Chcąc mieć zdrową cerę, obowiązkowe jest odpowiednie dostosowanie diety. Korzystanie z preparatów zewnętrznych tj, kremów, peelingów będzie niewystarczajace, aczkolwiek nie należy zapominać o tego typu działaniach. Warto zapamiętać kilka przydatnych rad odnośnie posiłków poprawiających stan cery.

- Korzystne dla stanu zdrowia cery będzie spożywanie ryby co najmniej 2-3 razy w tygodniu . Należy wybierać tłuste ryby morskie, które są bogate w kwasy omega – 3 i omega – 6. Należy eliminować tłuszcze zwierzęce (masło, smalec, tłuste mięsa) zastępując je tłuszczami roślinnymi (oleje roślinne, orzechy, nasiona). Odpowiednie nawodnienie organizmu jest bardzo istotne. Norma ilości płynów dla kobiety to minimum 2 litry, natomiast dla mężczyzny około 2,5 litra. Jadłospis zawierający sporą ilość warzyw i owoców, poprawi nie tylko stan naszej cery, ale wpłynie również korzystnie na ogólny stan zdrowia. Spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, bogatych w witaminy z grupy B oraz w błonnik, pozwolą na sprawniejsze oczyszczanie organizmu z toksyn - mówi Monika Białasik, dietetyk Body Chief.

Badania pokazują, że konkretne produkty spożywcze mogą pomóc zwalczyć oznaki starzenia takie jak zmarszczki czy przebarwienia poprawić stan zdrowia skóry. Pamiętajmy, że nasz organizm reaguje na wszystko, co dostarczamy mu w postaci jedzenia, co więcej: informuje nas o prawidłowości lub nie składników odżywczych poprzez objawy chorobowe.