W kosmetologii kilka witamin ma kluczowe znaczenie. Najchętniej stosowane witaminy to E i C – silne przeciwutleniacze. Witamina E chroni struktury lipidowe, zaś witamina C działa w rejonach o dużej zawartości wody. Wielkim przełomem w kosmetologii było wprowadzenie retinolu (witaminy A), jednej z bardziej skutecznych substancji przeciwdziałającej starzeniu i regulującej przebieg bardzo wielu procesów zachodzących w skórze. Z czasem swoje miejsce w kosmetyce znalazły również inne witaminy, m.in. z grupy B i witamina K. Jeżeli chcesz poprawić kondycję swojej skóry, przede wszystkim zdrowo się odżywiaj, ale również zwracaj uwagę na to, jakich produktów do pielęgnacji używasz. Kosmetyki dostępne na rynku zawierają duże ilości substancji odżywczych, w tym niezbędne witaminy i minerały.

Witamina A – odmładza i odnawia

DZIAŁANIE: stymuluje odnowę komórkową, działa przeciwzmarszczkowo, odmładzając skórę. Polecana do pielęgnacji skóry z zaskórnikami i trądzikiem. Rozjaśnia przebarwienia i odświeża koloryt cery. Przyspiesza syntezę kolagenu i elastyny w skórze, uelastycznia ją. Wpływa na tworzenie nowych naczyń krwionośnych, co jest niezwykle ważne dla starzejącej się, słabo ukrwionej skóry.

DLA KOGO: do cery dojrzałej, zmęczonej, szarej, ale także skłonnej do trądziku.

WYSTĘPUJE JAKO: retinol, estry retinolu, kwas retinowy, palmitynian retinylu, aciretyna, adapalen.

DIETA: słodkie ziemniaki, warzywa liściaste (szpinak), przetwory mleczne, tłuste ryby morskie.

Witamina B5 – łagodzi i nawilża

DZIAŁANIE: pełni funkcję środka absorbującego wilgoć, dzięki czemu może zapewnić funkcję nawilżającą i zmiękczającą w produktach kosmetycznych. Działa również jako środek zatrzymujący wilgoć we włosach. Są badania potwierdzające, że może mieć na nie wzmacniający wpływ. Uczestniczy także w gojeniu się skóry, stąd używana jest w preparatach na oparzenia słoneczne.

DLA KOGO: do cery wymagającej nawilżenia, regeneracji i wygładzenia.

WYSTĘPUJE JAKO: D-pantenol, octan pantenolu.

DIETA: wątróbka, otręby pszenne, ryby, pełne mleko, sery, orzechy, jaja, awokado, pomarańcze.

Witamina C – odświeża i ujędrnia

DZIAŁANIE: jest silnym antyoksydantem, który neutralizuje wolne rodniki. Bierze udział w syntezie kolagenu, przez co odgrywa kluczową rolę w procesie starzenia skóry, redukcji zmarszczek i ogólnego jej wyglądu. Chroni skórę przed toksynami. Dodatkowo przyczynia się do zmniejszania stanów zapalnych. Pomaga w naprawie uszkodzeń skóry, spowodowanych przez działanie UV, daje efekt rozjaśniający cerę.

DLA KOGO: do cery dojrzałej, zwiotczałej oraz młodej, skłonnej do trądziku.

WYSTĘPUJE JAKO: palmitynian askorbylu, askorylofosforan magnezu, fosforan trisodowy askorbylu.

DIETA: acerola, owoce róży, nać pietruszki, papryka, brukselka, truskawki, szpinak, kapusta.

Witamina E – wygładza i ochrania

DZIAŁANIE: Przeciwutleniacz, który chroni i naprawia skórę. Uważana jest za składnik, doskonale osłaniający nas przed działaniem wolnych rodników, które są bardzo szkodliwe dla tkanek skóry. Dzięki jej stosowaniu uzyskujemy wygładzenie i nawilżenie, zapobiegamy przedwczesnemu starzeniu i chronimy skórę przed działaniem wywoływanym przez UV.

DLA KOGO: dla każdego rodzaju skóry niezależnie od wieku.

WYSTĘPUJE JAKO: tokoferol (np. alfa-tokoferol, sorbinian alfa-tokoferolu, octan alfa-tokoferolu).

DIETA: oleje roślinne, tofu, orzechy, avocado, jaja, marchew, brukselka, szpinak.

Witamina K – rozjaśnia i wzmacnia

DZIAŁANIE: Jest znana z właściwości przeciwkrwotocznych, wpływa na prawidłową krzepliwość krwi. Działa również przeciwobrzękowo. Kosmetyki, które zawierają w swoim składzie witaminę K, zazwyczaj posiadają również antyoksydacyjnie działające witaminy C i E. Razem dają bardzo dobre rezultaty. Witamina K poprawia koloryt skóry z poszerzonymi i pękającymi naczynkami.

DLA KOGO: do cery naczynkowej oraz przy skórze skłonnej do tworzenia się wylewów i drobnych siniaków.

WYSTĘPUJE JAKO: fytonadion (phytonadione, mephyton).

DIETA: brokuły, rzepa, szpinak, ogórek, lucerna, awokado, ziemniaki, jaja.