Często na przygotowanie śniadania nie mamy zwyczajnie czasu. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Kraft Foods Polska wynika, że blisko co dziesiąty Polak rezygnuje ze śniadania na rzecz kilku dodatkowych minut snu. Ponadto śniadania naszych rodaków, jeżeli już są jedzone, rzadko są przemyślane pod względem wartości odżywczych. Tymczasem eksperci podkreślają, że to śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i warto, by właśnie ono dostarczało organizmowi odpowiednich składników odżywczych.

- Aby zapewnić sobie długotrwały dostęp do energii, należy na śniadanie spożywać węglowodany złożone. Są one wolno trawione, dzięki czemu stopniowo uwalniają energię od samego rana. Dobrym źródłem węglowodanów złożonych są produkty zbożowe. Dobrymi źródłami witamin, składników mineralnych i błonnika są warzywa i owoce, a białka i wapnia - produkty mleczne - tłumaczy prof. Lidia Wądołowska z Katedry Żywienia Człowieka Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

- W prawidłowo zestawionym śniadaniu podstawę odżywiania powinny stanowić produkty pochodzenia roślinnego spożywane razem z produktami pochodzenia zwierzęcego. Uważam, że produkty z pełnoziarnistych zbóż są najlepsze na dobry początek dnia - dodaje.

- To, co jemy, ma wpływ na to, jak się czujemy. Zmiana nawyków związana z jedzeniem lekkich, pożywnych i energetycznych potraw zamiast ciężkostrawnych to jeden z podstawowych sposobów na to, aby poprawić swoje samopoczucie, mieć więcej sił witalnych i energii. Innymi słowy - czuć się dobrze ze sobą. To, co jemy, wpływa również na nasz wygląd, stan skóry, włosów, paznokci - podkreśla Urszula Mijakoska, diet coach.

Jednak jak zaznacza dr Danuta Gajewska, Prezes Polskiego Towarzystwa Dietetycznego, podstawą zdrowia jest nie tylko zdrowe śniadanie, ale przestrzeganie zasad racjonalnej, zbilansowanej diety.

- W doskonały sposób zasady te ujął prof. Stanisław Berger. Podkreślał, że należy pamiętać o urozmaiceniu - im więcej różnorodnych produktów w jadłospisie, tym większe prawdopodobieństwo, że spożywamy wszystkie niezbędne składniki odżywcze; umiarkowaniu - w konsumowaniu napojów i potraw pozwala na utrzymanie stabilnej masy ciała. Uregulowanie - regularne pory spożywania posiłków, stała liczba posiłków w ciągu dnia - wymienia dr Danuta Gajewska.

Do listy dodaje również umiejętność przyrządzania potraw, unikanie nadmiarów - zwłaszcza cukrów prostych, tłuszczów nasyconych i soli, a także alkoholu, uprawianie sportu i uśmiech.