15 grudnia br. w Warszawskim Centrum Onkologii odbył się finał IV edycji międzynarodowej kampanii edukacyjnej prowadzonej w naszym kraju przez Stowarzyszenie „Amazonki” Warszawa-Centrum i wspieranej przez firmę Roche wspólnie z Fundacją Psychoonkologii „Ogród Nadziei” oraz Galerią Maruna.

Celem kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” jest podkreślenie roli bliskich osób, którzy powinni pomóc kobiecie przejść przez kryzys związany z diagnozą oraz zadbać, aby wiedziała o swoim raku jak najwięcej. W procesie terapeutycznym rzetelna wiedza na temat choroby i możliwości leczenia ma duże znaczenie. Dlatego równolegle kampania ma na celu podnoszenie świadomości na temat różnorodności nowotworów, a różowo-pomarańczowa wstążeczka stanowiąca wizytówkę kampanii symbolizuje konieczność profilaktyki oraz występowanie różnych typów raka piersi. 

„Istnieje wiele typów nowotworów, w tym HER2 dodatni i HER2 ujemny rak piersi, z których każdy przebiega w inny sposób. Wiedza o tym, na jaki rodzaj raka choruje pacjentka, pozwala zastosować odpowiednią do danego przypadku terapię, znacznie zwiększając tym samym szansę chorej na przeżycie i wyleczenie” – podkreśla Dr Iwona Głogowska z Centrum Onkologii w Warszawie.

Tegoroczna edycja miała formę konkursu, którego ideę przewodnią przedstawiało hasło: wyraź siebie – wesprzyj mnie. Zadanie konkursowe poległo na zaprojektowaniu lub wykonaniu artystycznej wizji logotypu kampanii w dowolnej technice oraz z dowolnych materiałów – jedyne ograniczenie, to aby rezultat można było wykorzystać użytkowo i/lub nosić przy sobie.
Znak Breast Friends został doskonale wyeksponowany w zwycięskim projekcie filiżanek i spodków. Wśród nagrodzonych prac konkursowych znalazły się także pamiętnik, lampa, szal, pendrive oraz wieszak na biżuterię. Po uroczystym rozdaniu nagród, prace zostały wystawione na aukcji z udziałem gwiazd polskiej sceny i – wszystkie znalazły nabywców! Kwoty ze sprzedaży zasilą fundusze przeznaczone na budowę Domu Chorego na Raka, której inicjatorkami są „Amazonki” Warszawa-Centrum.

Tegoroczny konkurs pokazał, że jest wielu fantastycznych ludzi, którzy chcą okazać wsparcie kobietom z rakiem piersi poprzez własnoręcznie wykonane prace. Cieszę się, że grono osób solidaryzujących się z chorymi stale się powiększa i jak co roku powtórzyć – drogie panie, nie jesteście same, macie przyjaciół! – mówi Elżbieta Kozik, prezes Stowarzyszenia „Amazonki” Warszawa Centrum. 

Swoją obecnością wydarzenie uświetniły m.in. Panie Anna Korcz, Anna Oberc, Anna Mazurkiewicz oraz Reaktor Akademii Sztuk Pięknych Prof. Ksawery Piwocki.
Więcej informacji o konkursie oraz relacja fotograficzna znajduje się na stronie www.amazonki.org.pl/BreastFriends.

Oto nagrodzone prace:



Rak piersi – typy
Rak piersi to najczęściej występujący nowotwór złośliwy u kobiet. Co roku na świecie rozpoznaje się ponad 1 milion nowych przypadków raka piersi, a około 400.000 chorych na ten nowotwór umiera.
Rak piersi nie jest chorobą jednorodną. Obecnie rozpoznaje się różne typy nowotworów z uwagi na działanie w organizmie receptorów: HER2, estrogenowych (ER) i progesteronowych (PgR). Receptor to białko występujące w komórce lub na jej powierzchni - jest cennym źródłem wielu informacji na temat tego, jakie rokowanie ma pacjentka i jak dobrać dla niej optymalne leczenie. HER2 dodatni rak piersi charakteryzuje się zwiększoną ilością białka o nazwie HER2 na powierzchni komórek guza. Badania wykazały, że guzy HER2-dodatnie stanowią około 20 proc. przypadków raka piersi u kobiet, a ich przebieg jest bardziej gwałtowny. Inna postać tej choroby to rak piersi hormonozależny, charakteryzujący się występowaniem receptorów dla hormonów płciowych (estrogenów czy progesteronów). Te przypadki raka dobrze odpowiadają na leczenie hormonalne. Istnieje ponadto trzecia grupa pacjentek, u których rak piersi nie posiada omawianych receptorów (stanowi około 10-15 proc. raka piersi). Określa się go jako rak „potrójnie ujemny”. Rokowanie w tym typie nowotworu jest niekorzystne. W dodatku w przeciwieństwie do dwóch poprzednich, w raku „potrójnie ujemnym” nie wykorzystuje się terapii celowanych, które są osiągnięciem nauki ostatnich lat i poprawiają istotnie wyniki leczenia.
Wciąż trwają prace nad określeniem obecności różnych genów i znaczenia tego faktu dla rodzaju terapii. Należy podkreślić, że wiedza o typie raka piersi, na jaki choruje kobieta jest decydująca o wyborze optymalnego leczenia. 

Organizator kampanii:
Głównym organizatorem kampanii jest Stowarzyszenie „Amazonki” Warszawa-Centrum”, które jest najstarszym działającym w Polsce klubem kobiet po mastektomii. Stowarzyszenie od wielu lat angażuje się w działania mające na celu wsparcie i pomoc praktyczną dla kobiet z rakiem piersi oraz innych chorych na nowotwory.
Więcej informacji znajduje się na stronach: www.amazonki.com.pl oraz www.ruchspoleczny.org.pl.

Partnerzy:

Grupa Roche, z siedzibą główną w Bazylei w Szwajcarii, jest liderem wśród firm zajmujących się dostarczaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia.
Siłą firmy są dwa współpracujące działy: farmacja i diagnostyka. Roche, będąc największą na świecie firmą biotechnologiczną, dostarcza szeroką gamę leków stosowanych w takich dziedzinach terapeutycznych jak onkologia, wirusologia, choroby zapalne, metaboliczne oraz centralnego układu nerwowego. Firma jest również światowym liderem w dziedzinie diagnostyki in-vitro, diagnostyki onkologicznej oraz pionierem w zakresie kompleksowej opieki diabetologicznej. Strategia Roche koncentrująca się na medycynie personalizowanej ma na celu dążenie do dostarczania leków i systemów diagnostycznych, które przyczynią się znacząco do poprawy zdrowia , jakości życia oraz przedłużenia życia pacjentów. 

W 2009 r. Grupa Roche zatrudniała ponad 80 000 pracowników na całym świecie i przeznaczyła ponad 10 mld franków szwajcarskich na inwestycje w badania i rozwój. Firma osiągnęła wartość sprzedaży na poziomie 49,1 mld franków szwajcarskich.
Firma Genentech (Stany Zjednoczone) jest częścią Grupy Roche. Ponadto koncern posiada większościowe udziały w firmie Chugai w Japonii.
Więcej informacji o Grupie Roche można uzyskać na stronie internetowej: www.roche.com