Czekolada gorzka nie tuczy - FAŁSZ!

Nie ma większego znaczenia, czy jest to czekolada gorzka, biała, czy mleczna z orzechami. Tabliczka każdej z nich (100 g) zawiera ok. 500 kcal i ok. 30 g tłuszczu. Wyższość gorzkiej polega na tym, że jest w niej dużo kakao (min. 70 proc.), a co za tym idzie - także antyoksydantów opóźniających proces starzenia i chroniących przed chorobami serca.
Rada: Warto ją jeść, ale z umiarem!

Można zdrowo schudnąć 10 kg w ciągu miesiąca - FAŁSZ!

Oczywiście, że jesteś w stanie zgubić nawet więcej niż 10 kg. Wystarczy prawie nic nie jeść i efekt będzie murowany. Tyle że nie na długo. Jeżeli tylko przestaniesz się katować głodową dietą i spróbujesz więcej jeść, nadwaga wróci z nawiązką. Szybkie chudnięcie oznacza w pierwszym etapie głównie utratę wody. Jeżeli rzeczywiście chcesz skutecznie spalić zapasy tłuszczu, musisz przyspieszyć tempo przemiany materii. Najlepiej zacząć od stopniowej zmiany sposobu odżywiania, tak by Twój organizm nie protestował przeciw nagłym ograniczeniom. Staraj się jeść jak najbardziej urozmaicone posiłki, a nie odczujesz żadnych niedoborów i głodu.
Rada: Nie staraj się bić rekordów. 2 kg mniej w ciągu miesiąca to optymalny ubytek wagi i... dobry początek.

Nie każdy może jeść produkty pełnoziarniste - FAŁSZ!

O ile makaron pełnoziarnisty i kasza raczej nie wywołują przykrych objawów, o tyle muesli i chleb z mąki z pełnego przemiału mogą powodować wzdęcia. To zazwyczaj dowód rozleniwienia układu trawiennego produktami z białej mąki.
Rada: Pełne ziarna wprowadzaj stopniowo.


Napoje nie są winne nadwadze
- FAŁSZ!

Większość z nas zwraca uwagę na zawartość talerza, a nie szklanki. O tym, że napoje mogą stanowić sporą część dziennej dawki energii, myślimy rzadziej. Tymczasem wszystkie one, z wyjątkiem wody, herbaty i kawy bez dodatku cukru i mleka, mają swoją kaloryczną cenę. Pokazuje to nasza tabelka (dane, z wyjątkiem piwa, dotyczą 200 ml).
Rada: Jednego dnia spisz wszystko, co wypiłaś, i podsumuj kalorie.

Kieliszek wina pomaga w trawieniu - FAŁSZ!

Czerwone wino zawiera chroniące przed chorobami serca antyutleniacze, ale to w odchudzaniu nie pomaga. Nie wspomaga trawienia, a wprost przeciwnie, kusi, by zjeść do niego kawałek sera.
Rada: Na diecie unikaj alkoholu.

Ziemniaki i gotowana marchewka przeszkadzają w zrzucaniu nadwagi - FAŁSZ!

Opinię tuczących zawdzięczają wysokiemu indeksowi glikemicznemu. Oznacza to, że po ich zjedzeniu poziom cukru we krwi błyskawicznie wzrasta, a potem szybko spada. Nagły spadek powoduje trudne do opanowania uczucie głodu. Takie huśtawki nie sprzyjają racjonalnemu odżywianiu, bo masz wtedy ochotę zjeść wszystko, co jest pod ręką. Z drugiej strony ziemniaki i marchew są cennym i tanim źródłem błonnika, potasu i witamin, które przyspieszają metabolizm.
Rada: Jedz je z produktami, które mają niski indeks glikemiczny, np. z sałatą, ogórkami, jogurtem. Poza tym bardziej niż sama marchew czy ziemniaki tuczą dodatki, z którymi je tradycyjnie jemy, np. ciężkie, zawiesiste sosy, tłuste mięso czy zasmażki.

Kawa pomaga schudnąć - FAŁSZ!

Zawarte w niej kofeina i witaminy z grupy B stymulują wprawdzie spalanie tłuszczu, ale większa ilość kawy wypłukuje pożyteczne minerały (wapń, magnez i potas).
Rada: Do każdej filiżanki kawy wypijaj szklankę wody mineralnej. Unikaj picia kawy z cukrem - jej wpływ na twoją wagę będzie wtedy naprawdę minimalny.

Dzięki białku schudniesz szybciej - PRAWDA!

Wbrew obiegowym opiniom nie powinnaś w czasie odchudzającej diety skreślać ze swego jadłospisu pokarmów białkowych, takich jak mięso, ryby, nabiał. Białko jest podstawowym budulcem tkanek, a właśnie te produkty są jego głównym źródłem. Jeżeli dostawy białka będą za małe, organizm zacznie go pobierać z mięśni i zamiast gubić wałeczki, stracisz część tkanki mięśniowej. To strata tym boleśniejsza, że wpłynie na zwolnienie tempa przemiany materii.
Rada: Jedz mięso, ale chude, np. drobiowe, ryby oraz nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu.

Zapach prawdziwej wanilii zmniejsza apetyt na słodycze - PRAWDA!

Zazwyczaj sięgasz po słodycze, gdy chcesz poprawić sobie nastrój. Łakociami łagodzisz stres, bo pobudzasz wytwarzanie tzw. hormonu szczęścia. Podobnie działa zapach prawdziwej wanilii.
Rada: Skrop chusteczkę olejkiem i wąchaj ją, gdy np. znajdziesz się w pobliżu cukierni.

Picie wody pomaga przetrzymać atak głodu - PRAWDA!

Brzmi to mało prawdopodobnie, bo woda przecież nie ma kalorii. Jednak w tym wypadku liczy się jej... objętość. Woda nawilża i oczyszcza organizm, a wypełniając żołądek, łagodzi także uczucie głodu. Jeżeli chcesz zjeść mniej na obiad, pół godziny wcześniej wypij powoli, małymi łyczkami, szklankę wody mineralnej.
Rada: Staraj się tylko unikać mocno gazowanej wody, bo bąbelki działają odwrotnie - pobudzają apetyt.

Produkty light mogą tuczyć - PRAWDA!

To, że są niskokaloryczne, kryje w sobie pułapkę. Zyskujesz wrażenie, że możesz zjeść ich więcej, i przestajesz się kontrolować. Tymczasem tam, gdzie jest mniej tłuszczu, jest więcej cukru itd.
Rada: Jeżeli chcesz schudnąć, produkty light też jedz z umiarem.

Trzeba jeść jak najwięcej ryb - PRAWDA!

Jest w nich tauryna, która wspomaga metabolizm i ułatwia spalanie zapasów tłuszczu. Ryby są doskonałym produktem dietetycznym - dostarczają łatwo przyswajalnego białka i zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych.
Rada: Jedz ryby przynajmniej 2 razy w tygodniu. Przyrządzaj je z małą ilością tłuszczu.

Owoce morza są dietetyczne - TAK I NIE

Jeżeli lubisz sałatkę z krewetek lub grillowane kalmary, możesz je jeść bez obawy, bo porcja 100 g ma nie więcej niż 100 kcal. Za to zawierają one sporo cholesterolu (w przeciwieństwie do ryb).
Rada: Lepiej jeść je bez dodatku tłuszczu, np. z sałatą i tylko od czasu do czasu.


Jeżeli chcesz schudnąć, unikaj tłuszczu - TAK I NIE

Na pewno powinnaś znacznie ograniczyć jego ilość w twoim jadłospisie. 1 g tłuszczu to aż 9 kcal - bez względu na to, czy jest to zdrowa oliwa, czy zawierający szkodliwe nasycone kwasy tłuszczowe smalec (np. łyżka oliwy to aż 180 kcal). Nie możesz go jednak całkowicie wyeliminować. Tłuszcze są drugim po węglowodanach źródłem energii, a ich brak spowalnia metabolizm. Niektóre witaminy (A, D, E, K) rozpuszczają się tylko w tłuszczach - inaczej twój organizm ich nie przyswoi.
Rada: Jedz zdrowe tłuszcze i nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu (ale nie odtłuszczony).

Świeże warzywa są lepsze od mrożonek - TAK I NIE

Latem i jesienią na pewno, bo dojrzewają na słońcu i zawierają maksymalnie dużo składników odżywczych, których potrzebujesz do prawidłowej przemiany materii. Zimą lepsze są mrożonki. Świeże warzywa spod folii mają mniejszą wartość i są zabezpieczane konserwantami.
Rada: Jedz warzywa sezonowe!