Stres pod kontrolą

Stres jest naturalną reakcją organizmu na stawiane mu wymagania fizyczne lub psychiczne. Krótkotrwały, to nasz dobroczyńca. Przygotowując ciało do niebezpieczeństwa, może pomóc nam w szybkim działaniu lub wręcz uratować życie. Kiedy zostają uwolnione adrenalina i noradrenalina, a także hormon nadnerczy kortyzol, wzrasta ciśnienie krwi, szybciej zaczyna pracować serce, a z wątroby zostaje uwolniona glukoza. Siły fizyczne zostają przygotowane do walki.

Co za dużo to niezdrowo

Długotrwałe przebywanie w napięciu może zmienić nasze życie w prawdziwe piekło. A my jesteśmy na nie szczególnie narażone. U mężczyzn poziom hormonu stresu - kortyzonu - obniża się bezpośrednio po wyjściu z pracy. U kobiet natomiast utrzymuje się na praktycznie niezmienionym poziomie aż do chwili zaśnięcia. Tymczasem rozregulowany organizm na dłuższą metę nie radzi sobie z nadmiarem wrażeń i zaczyna reagować chorobą. Jak? Bardzo różnorodnie. W sytuacji stresowej zmniejsza się przepływ krwi w obrębie przewodu pokarmowego, czego konsekwencją jest zmniejszenie wchłaniania i zwiększenie wydalania składników witaminowych i mineralnych, co może prowadzić do ich niedoborów w organizmie.

Paskudne choroby wywołane stresem

- Pod wpływem stresu błona śluzowa żołądka staje się mniej odporna na działanie jego soków i pojawiają się wrzody.
- Hormony stresu zmniejszają też produkcję białych krwinek, które chronią nasz organizm przed infekcjami.
- Podwyższa się ciśnienie krwi, co zwiększa ryzyko miażdżycy i zawału serca, a u niektórych osób stres wzmaga też apetyt i powoduje niekontrolowane podjadanie, które często prowadzi do chorobliwej nadwagi.
- Pojawiają się też problemy ze skórą, nerwice czy wypadanie włosów.

Gwiazdy Hollywood wcale nie mają tak słodkiego życia

Najsłynniejsze i najpiękniejsze gwiazdy Hollywood również cierpią z powodu stresu. I nie wstydzą się o tym mówić.

Cameron Diaz
Cameron Diaz przed rozpoczęciem zdjęć do nowego filmu stosuje specjalne techniki oddychania, aby pokonać nerwowe bóle brzucha i... pojawiający się trądzik. Trudno w to uwierzyć, ale piękna Cameron jak miliony innych ludzi cierpi z powodu krostek na twarzy. I dlatego nie pojawiła się na premierze "Gangów Nowego Jorku"! Skąd taka reakcja organizmu? A stąd, że w sytuacji stresowej produkuje on więcej hormonów nadnerczy i prolaktyny. Wpływają one na pracę jajników, czego skutkiem może być trądzik.
Nasza rada:
Podczas stresujących sytuacji unikaj dotykania rękami twarzy i pod żadnym pozorem nie wyciskaj krostek. W ten sposób tylko pomożesz rozprzestrzenić się bakteriom i pogorszysz stan skóry.

Toni Colette
Nadmiar sławy spowodował, że Toni Colette ("Wesele Muriel") zaczęła mieć napady paniki. Tak też działa stres. Pojawiają się kłopoty z koncentracją, przyspieszony oddech, a nawet ból serca i ataki płaczu. 31-letnia Toni postanowiła zwolnić. Wcześniej nie umiała spędzić wieczoru w domu, teraz potrafi zrelaksować się na własnej kanapie bez myślenia o pracy.
Nasza rada: Czujesz się jak Toni? Też zwolnij. Wysypiaj się, a przed pójściem do łóżka zrób plan (realny!) następnego dnia. Dzięki temu nie będziesz się z paniką budzić w nocy i myśleć o tym, co musisz zrobić następnego dnia w pracy.

Nicole Kidman
Także bezsenność to choroba wywołana stresem. Przekonała się o tym Nicole Kidman. Wyobrażasz ją sobie z podkrążonymi z braku snu oczami? A jednak. Podczas pracy nad filmem "Godziny" była tak zestresowana rolą, że miała poważne problemy ze snem aż do zakończenia zdjęć.
Nasza rada: Przed pójściem spać, przejdź się na 10-minutowy spacer. Dotlenisz organizm i uspokoisz nerwy. Skorzystaj też ze sprawdzonych sposobów i wypij szklankę ciepłego mleka (zawiera uspokajający tryptofan). Unikaj za to słodyczy i soków owocowych - zawarta w nich glukoza działa pobudzająco.

Christina Applegate
Stresująca sytuacja? Na rękach Christiny Applegate, czyli słynnej Kelly Bundy, pojawia się egzema. Jej dłonie stają się zaczerwienione, pokryte pękającymi, swędzącymi wypryskami. Aktorka stara się bagatelizować sytuację choćby śpiewając piosenki o swojej chorobie, ale egzema jest poważnym schorzeniem. U niektórych zaczerwienienie może obejmować nawet całe ciało.
Nasza rada: Ponieważ skóra zaatakowana przez egzemę jest bardzo wrażliwa, do kąpieli dodawaj bezzapachowych olejków, nadmanganian potas lub 2 łyżeczki sody oczyszczanej.

Neve Campbell
Trzeba mieć sporo odwagi, by będąc aktorką, tak jak Neve Campbell, przyznać się do łysienia. A jednak. Długotrwały stres powoduje także nadmierne wypadanie włosów. Na głowie, a szczególnie na potylicy, pojawiają się trudne do zamaskowania placki łysiny. Neve znów cieszy się piękną fryzurą. Dlaczego? Po wizycie u lekarza aktorka postawiła na tradycyjną chińską medycynę i poddała się akupunkturze. Stres zniknął, a włosy odrosły.
Nasza rada: Jeśli od dłuższego czasu wypadają ci włosy, idź do lekarza. Tylko on może stwierdzić, dlaczego tracisz włosy. A to nie musi być wcale stres. Taki sam efekt obserwujemy też przy różnorodnych schorzeniach, jak np. niedoczynności tarczycy

Kiedy już zdajesz sobie sprawę, że znajdujesz się pod wpływem stresu, postaraj się ustalić jego przyczyny. Czy działa tak na ciebie wymagający szef? A może to zbliżające się egzaminy, trudności z podjęciem ważnych decyzji lub choroba kogoś bliskiego? Kiedy wróg jest rozpoznany, możesz go zwalczyć. Skorzystaj z naszych rad, a na pewno wygrasz.

1. Wysypiaj się i znajduj w ciągu dnia przynajmniej godzinę, kiedy będziesz mogła po prostu poleżeć. Zmywanie naczyń czy kolacja zawsze mogą poczekać.

2. Bądź aktywna. Ruch, najlepiej na świeżym powietrzu, wyzwala hormony szczęścia i uspokaja. Zainteresuj się ćwiczeniami relaksacyjnymi, jak joga czy tai-chi.

3. Rób sobie przerwy w pracy. Przejdź się po dworze, w spokoju zjedz obiad. Zdążysz ze wszystkim, bo po chwili relaksu będziesz pracować efektywniej.

4. Nie postrzegaj zwykłych problemów jako katastrofy. Nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli, ale takie jest życie. Daj sobie trochę czasu na rozwiązanie problemu.

5. Wyznacz granicę między biurem a domem. Zaraz po przyjściu z pracy przebierz się w "domowe" ubranie. Dzięki temu problemy zawodowe zostawisz w... szafie!

6. W trudnych chwilach pomagają szczere rozmowy z bliskimi. Nie bój się mówić o swoich uczuciach, a prędko odkryjesz, że i inni pragną być wysłuchani.

7. W chwilach niepokoju zrelaksuj się. Zamknij oczy, pomyśl o czymś przyjemnym i zrób kilka głębokich wdechów. Wydech powinien być dwa razy dłuższy niż wdech.

8. Czujesz, że stres cię przerasta? Nie wstydź się tego i idź do specjalisty. Pomoc psychoterapeuty lub psychologa to coś najnormalniejszego pod słońcem.

9. Pielęgnuj hobby. Lubisz rysować, zbierać znaczki, a może czytać komiksy? Ważne, że będziesz miała poczucie, że robisz coś z przyjemnością i dla siebie.

10. Kiedy dopadł cię stres, podczas rozmowy np. z szefem, mów wolniej. To uspokoi puls i oddech, a także będziesz miała czas na przemyślenie odpowiedzi.

11. W pracy nie wykonuj zbyt wiele zadań naraz. Nie zapominaj, o prostej prawdzie: każda czynność zajmuje zawsze więcej czasu, niż zaplanowałaś.