Rzucić palenie? To łatwe. Robiłem to ze sto razy - mawiał półżartem pisarz, Mark Twain. Statystyki mówią, że przeciętnemu palaczowi udaje się rozstać z nałogiem dopiero za siódmym razem. Czy rzeczywiście potrzeba aż tylu prób? Niekoniecznie. Może się udać już za pierwszym podejściem, pod warunkiem, że naprawdę będziesz tego chciała. Mocne postanowienie i nieodwołalna decyzja to podstawowe warunki sukcesu. Jeśli ciągle uważasz, że kontrolujesz swoje palenie albo palisz, bo lubisz, daruj sobie czytanie tego tekstu. Nie będziemy w nim bowiem po raz kolejny przekonywać cię, że palenie szkodzi zdrowiu i urodzie- przecież doskonale o tym wiesz. Nie będziemy epatować statystykami śmiertelności. Wielkie liczby są przecież anonimowe- trudno się nimi autentycznie przejąć. Z naszego artykułu nie dowiesz się też, ile trujących substancji kryje w sobie każdy papieros- te specjalistyczne dane mogą być ciekawe raczej dla chemików. Podpowiemy ci natomiast, do czego tak naprawdę potrzebny ci jest papieros i wskażemy, jakie sposoby walki z nałogiem powinny zadziałać w twoim przypadku. Wśród opisanych na następnych stronach typów palaczek z pewnością łatwo odnajdziesz siebie. Zastosuj się do odpowiednich rad. Naprawdę warto!

IMPREZOWICZKA
Jaka jesteś? Towarzyska i tolerancyjna. Otwarta na nowe doświadczenia i ciekawa innych ludzi. Od razu wzbudzasz zaufanie i bardzo łatwo się zaprzyjaźniasz. Dlaczego palisz? Kojarzy ci się to z przyjęciem, rozrywką, odprężeniem. Pomaga poczuć pozytywne wibracje. Nie wiesz, co to głód nikotynowy. W zwykły dzień nie przychodzi ci do głowy, żeby sięgnąć po papierosy (nawet ich nie kupujesz), trudno ci zaś wyobrazić sobie imprezę bez „dymka”. Co ci pomoże rzucić? Nie potrzebujesz wspomagaczy z apteki, możesz natomiast sięgnąć po książkę, dzięki której lepiej zrozumiesz swoją skłonność do papierosów. Uważaj na siebie na przyjęciach, stosuj zasadę- minimum przesiadywania przy stole, maksimum tańca. Staraj się również częściej chodzić z przyjaciółmi do kina, teatru, a także kafejek, w których nie można palić.

KOLEŻEŃSKA
Jaka jesteś? Potrzebujesz akceptacji, starasz się nie narazić nikomu, dlatego tak rzadko dyskutujesz i walczysz o swoje racje. Do perfekcji opanowałaś sztukę kompromisu. Dlaczego palisz? Papieros jest dla ciebie synonimem odpoczynku i relaksu. Daje ci także poczucie wspólnoty z innymi palaczami. Sięgasz po niego codziennie, ale tylko wtedy, gdy jesteś w pracy. To pretekst, by choć na chwilę odejść od biurka, odprężyć się i poplotkować z koleżankami. Co ci pomoże rzucić? Do biura przynoś z sobą butelkę mineralnej. Popijaj ją małymi łykami. Gdy robisz sobie przerwę, sięgaj po gumę do żucia, pastylki bez cukru albo zdrową przekąskę (małe marchewki, ryżowe krążki). W roli papierosowego zamiennika dobrze sprawdzają się też bakalie (orzechy, daktyle, morele). Zawierają witaminę E i beta-karoten, które działają odtruwająco.

NERWUSKA

Jaka jesteś? Obowiązkowa, skupiona na sobie, chcesz być najlepsza we wszystkim. Ale także nerwowa i impulsywna. Dość łatwo można wyprowadzić cię z równowagi. Dlaczego palisz? To pomaga ci zebrać myśli i odreagować stres. Nie potrzebujesz do palenia towarzystwa. Najbardziej relaksuje cię papieros w samotności. Co ci pomoże rzucić? Gdy coś lub ktoś wyprowadzi cię z równowagi, weź kilka głębokich wdechów, a w awaryjnych sytuacjach sięgnij po ziołowe pastylki uspokajające (np. Kalms) albo gumę nikotynową. By się zrelaksować, zapisz się na jogę lub wykup karnet na basen. Postaraj się też lekko zmodyfikować dietę: unikaj mięsa, cukru, kawy i piwa, bo zawarte w nich składniki nadmiernie pobudzają system nerwowy.

NAŁOGOWIEC

Jaka jesteś? Podatna na uzależnienia. Dlaczego palisz? Po pierwszego papierosa sięgnęłaś już w liceum. Od tamtej pory twój organizm przyzwyczajał się do nikotyny i nie umie się bez niej obejść. Palisz niezależnie od okoliczności przynajmniej paczkę papierosów dziennie. Co ci pomoże rzucić? Najlepiej zgłoś się do lekarza. On przepisze ci lek, który osłabia psychiczną potrzebę sięgnięcia po papierosa (Zyban, Tabex). Pastylki te pomogą też przetrwać pierwsze dni abstynencji. Wyciszą emocje i stłumią wilczy apetyt. Kuracja trwa przynajmniej 7 tygodni i nie wszyscy mogą jej się poddać, np. z powodu chorego serca. Alternatywą dla nich może być akupunktura. Pierwsze jej efekty są odczuwalne zwykle po kilkunastu zabiegach.

AKTYWNA Jaka jesteś? Niecierpliwa i pełna energii. Dużo pracujesz, chętnie się uczysz, ciągle gdzieś biegasz. Dlaczego palisz? Papieros daje ci napęd do działania. Zapalasz go rano, by dobrze zacząć dzień, przed podróżą, żeby urlop się udał, ale również wtedy, gdy jesteś głodna, bo znowu nie miałaś czasu zjeść ciepłego obiadu. Co ci pomoże rzucić? Aktywność fizyczna będzie najskuteczniejszą antynikotynową terapią. Już piętnastominutowy trening (jazda na rowerze, jogging, energiczny spacer) sprawi, że w twoim mózgu zaczną uwalniać się endorfiny, czyli te same substancje, które pojawiają się po zapaleniu papierosa. Systematyczny fitness będzie też gwarancją, że po odstawieniu papierosów nie przytyjesz. Wiadomo jednak, że nie w każdej sytuacji możesz pozwolić sobie na trening. Dlatego na wszelki wypadek noś opakowanie nikotynowych tabletek. To będzie twój wentyl bezpieczeństwa.

80% palaczek chce rozstać się z nałogiem
23% kobiet w Polsce pali papierosy