Według terminologii medycznej omdlenie to nagła utrata przytomności i równowagi trwająca od sekundy do ok. minuty. Zwykle poprzedzają je zawroty głowy, pocenie się "uczucie odpływania”. Taka chwilowa utrata przytomności jest reakcją obronną organizmu. Mdlejąc, nieświadomie upadasz, a wtedy dochodzi do większego przepływu krwi do mózgu, czyli jego dotlenienia.

Przyczyny.
Gwałtowny spadek ciśnienia krwi, np. po wstaniu z łóżka. Zdarza się to nawet osobom bardzo młodym, które leżały nieruchomo przez kilka dni. Młodzi ludzie mogą też mdleć, gdy zbyt długo przebywają na słońcu i dojdzie u nich do udaru słonecznego. Niektórzy tracą przytomność, gdy są bardzo głodni. Przyczyną omdleń może być też anemia. Czasami zdarzają się one kobietom w pierwszych tygodniach ciąży. Najczęściej jednak problem ten dotyczy osób starszych z chorobami układu krążenia lub przyjmujących leki obniżające ciśnienie krwi. Chorzy z cukrzycą mogą mdleć, jeśli przedawkują insulinę. Zmniejsza się wtedy stężenie glukozy we krwi (hipoglikemia). Do utraty przytomności może też dojść w określonych sytuacjach życiowych, np. pod wpływem stresu, strachu, nieprzyjemnych zapachów, na widok krwi.

Co robić?

Jeśli czujesz, że „odpływasz”, połóż się w takiej pozycji, by głowa znajdowała się niżej niż reszta ciała, co pozwoli na szybki przepływ krwi do mózgu. Jeżeli nie masz warunków, aby się położyć, usiądź z głową opuszczoną poniżej serca. Tak samo należy postąpić z osobą, która już zemdlała (głowa ma być zawsze poniżej reszty ciała). Jeśli ta osoba nie odzyska natychmiast przytomności (najdłużej w ciągu minuty), trzeba natychmiast wezwać pogotowie. Utrzymująca się dłużej utrata przytomności może oznaczać wylew lub udar mózgu albo świadczyć o innych poważnych chorobach. Ale nawet po szybko mijających omdleniach, zawsze trzeba poradzić się lekarza.
Przemyśl też, czy prowadzisz odpowiedni tryb życia. Może wystarczy niewielka zmiana, aby uniknąć problemu. Przestrzegaj następujących zasad:
• jedz 4-6 razy dziennie niewielkie porcje,
• wstawaj z łóżka stopniowo, nie rób gwałtownych ruchów,
• wypij szklankę soku pomarańczowego lub słodkiego napoju gazowanego, gdy czujesz się omdlewająco,
• w czasie upałów lub treningu wypijaj 8-10 szklanek płynów (wody, soku pomarańczowego i pomidorowego),
• dodawaj więcej soli do potraw, jeśli masz niskie ciśnienie.



Uwaga!

Jeżeli często mdlejesz i to bez wyraźnej przyczyny, zasięgnij porady lekarza. Niewykluczone, że będziesz musiała zrobić analizę krwi, aby ustalić, czy ich przyczyną nie jest anemia. Lekarz może też zlecić Ci badania specjalistyczne, pozwalające ocenić stan serca. Chore zastawki, zaburzenia rytmu wymagają przyjmowania leków. Czasami zachodzi potrzeba leczenia chirurgicznego.