Na tego typu dolegliwości uskarża się ponad jedna trzecia kobiet w ciąży. Zaniedbanie tych bólów zwiększa ryzyko podobnych dolegliwości w późniejszym okresie życia kobiety.

Szwedzkie badania pokazały, że wśród zdrowych kobiet w ciąży, panie uprawiające aqua aerobik przynajmniej raz w tygodniu, rzadziej uskarżały się na bóle krzyża i pleców. Opuszczały mniej dni w pracy niż kobiety ćwiczące tradycyjnie na sali gimnastycznej.

Gimnastykę w wodzie można rozpocząć już ok. 19. tygodnia ciąży.

Chociaż aerobik wodny jest u nas wciąż mniej popularny niż ten tradycyjny warto skorzystać z jego dobroczynnego działania.

Woda stawia trzy razy większy opór niż powietrze, nie obciążając jednocześnie stawów i kręgosłupa, przez co zmniejsza się ryzyko kontuzji. Chociaż ćwiczenia są forsowne, ponieważ ruchy w wodzie są trudniejsze do wykonania, nie odczuwamy tak szybko zmęczenia. Aqua aerobik również pozytywnie wpływa na cały układ krążenia i skutecznie wspiera walkę z cellulitem.

Przy aerobiku wodnym należy pamiętać o dostosowaniu głębokości wody do swojego wzrostu.

Wyróżniamy kilka rodzajów zajęć w wodzie. Ćwiczenia przeprowadzane w wodzie płytkiej (głębokość do pasa), wodzie średniej (głębokość do klatki piersiowej) i wodzie głębokiej (brak kontaktu ciała z dnem). W zależności od głębokości zmieniamy rodzaj treningu. Trener na basenie na pewno pomoże każdej przyszłej mamie dobrać odpowiedni dla jej kondycji zestaw ćwiczeń.