Co warto wiedzieć o mózgu:

• Waży 1400-1800 g. Obliczono, że gdyby wygładzić jego pomarszczoną powierzchnię, zajęłaby ona 1 m kwadratowy.

• To dzięki neuronom możemy mówić, słyszeć, uczyć się. Aby te wszystkie procesy przebiegały bez zakłóceń, musimy odpowiednio karmić mózg.

• Z pięciu zjedzonych łyżek pożywienia, jedna karmi mózg.

• Pokarmem dla mózgu jest glukoza. Tylko ona może swobodnie przenikać z krwi i dawać energię neuronom. Jej dostawy muszą odbywać się stale, o każdej porze dnia i nocy, bez względu na to, czy ćwiczysz, czy uczysz się do egzaminu.

• Najszybciej dostarczysz mózgowi glukozy zjadając np. owoc lub łyżeczkę miodu. Gdy jesz makaron, pieczywo, ryż lub warzywa, glukoza dociera do twojego mózgu wolniej, ale za to starcza na dłużej.

• Jeśli stosujesz głodówki, diety ubogie w węglowodany (pieczywo, makaron) lub zbyt intensywnie ćwiczysz, wówczas mózg musi przejść na awaryjne zasilanie. Nie dostając glukozy z pożywienia, pobiera ją z innych narządów, głównie z mięśni oraz wątroby.

• Ludowe powiedzenie o braku oleju w głowie ma swój głęboki sens, który da się potwierdzić naukowo. Otóż mózg w 60 procentach składa się z tłuszczu, w tym z kwasów omega-3, które mają znaczny wpływ na cały układ nerwowy. Kiedy jest ich za mało nie tylko gorzej się nam myśli i trudniej zapamiętujemy informacje, ale łatwo możemy też wpaść w depresję. Z najnowszych badań wynika, że niedobór omega-3 może być przyczyną ADHD u dzieci, a także zachowań agresywnych.

• Mózg oprócz odpowiedniego pokarmu potrzebuje tlenu. Jest on niezbędny, aby szare komórki mogły pracować na wysokich obrotach. Problemy z zapamiętywaniem, kojarzeniem, koncentracją, mogą wynikać z niedotlenienia, bo np.za krótko przebywasz na powietrzu, za mało się ruszasz. Krew wtedy krąży wolniej i nie dostarcza komórkom potrzebnej porcji tlenu. Częściej jednak przyczyną niedotlenienia jest niedobór żelaza w diecie. Gdy jest go za mało, hemoglobina (barwnik krwi) nie jest w stanie związać tlenu i dostarczyć go do komórek. Najlepszym źródłem żelaza jest wątróbka i chude czerwone mięso. Przyswajanie żelaza ułatwia witamina C. Aby mózg dobrze pracował , w diecie powinno się znaleźć przynajmniej 15 mg żelaza i 80 mg witaminy C. Taką porcję zapewnisz sobie, jeśli zjesz 100 g wątróbki wieprzowej lub tatara albo krwisty befsztyk i wypijesz szklankę soku ze świeżo wyciśniętych owoców cytrusowych.

• Neurony , czyli komórki poszczególne komórki nerwowe mózgu, komunikują się ze sobą za pośrednictwem neuroprzekaźników. Od nich zależy sprawność naszego umysłu, nasze nastroje. Na koncentrację i pamięć dobrze wpływają orzechy, stresy złagodzi awokado, a na dobry nastrój wpłynie czekolada, ale też surówka z kiszonej kapusty.