Sposoby na wzmocnienie odporności

1. Przebywaj codziennie, niezależnie od pogody, co najmniej godzinę na dworze.
Pobyt na świeżym powietrzu i ruch hartują i podnoszą odporność Aktywni fizycznie chorują dwa razy rzadziej niż ci, którzy nie ruszają się wcale.

2. Zastosuj kurację witaminową.
Przez dwa tygodnie łykaj preparaty wielowitaminowe z mikroelementami, które uzupełnią niedobory żywieniowe organizmu. Poprawią też stan błony śluzowej nosa i gardła a także skóry. Wzmocnią także barierę ochronną przed wirusami.

3. Łykaj profilaktycznie ascorutical, rutinoscorbin lub scorbolamid.
Tabletki te zawierają witaminę C w połączeniu z rutyną, która uszczelnia naczynia krwionośne, co utrudnia wirusom przedostanie się do organizmu. Ponadto witamina C ułatwia wchłanianie żelaza. Rola tej witaminy w podnoszeniu odporności jest od dawna udowodniona. Ponieważ organizm nie potrafi magazynować witaminy C, trzeba ją dostarczać codziennie. Normalnie wystarczy nam dawka 70 mg (tyle w zasadzie dostarcza jej właściwa dieta), ale w czasie infekcji warto przyjmować przez kilka dni codziennie nawet po 500-1000 mg witaminy C i stopniowo zmniejszać dawkę do 200 mg.

4. Jedz czosnek i cebulę.
Czosnek wzmaga działania limfocytów i makrofagów, ważnych elementów układu odpornościowego. Podobne działanie, ale bez przykrego zapachu, mają tabletki z wyciągiem czosnkowym – aliofil i alitol. Cebula jest bogatym źródłem kwercetyny, która niszczy wirusy i bakterie.

5. Wprowadź na stałe do swojej diety tzw. produkty probiotyczne.
Zalicza się do nich jogurty, kefiry i inne napoje mleczne zawierające bakterie probiotyczne, takie same jak te obecne w jelitach człowieka, korzystnie działające na zdrowie. Po każdej chorobie, szczególnie leczonej antybiotykami, a także wskutek złej diety bakterie te ulegają zniszczeniu. W ich odtworzeniu pomagają produkty mleczne zawierające tzw. żywe kultury bakterii, a także preparaty probiotyczne, np. trilac, lacidofil, enterol.

6. Wyjedź przynajmniej raz w roku, choćby na dwa tygodnie.
Zmiana klimatu to bodziec, który wzmaga odporność. Nie musi to być wyjazd w góry czy nad morze. Wystarczy pojechać na wieś, do lasu.

7. Poddaj się fototerapii (leczenie światłem).
Te zabiegi oferują niektóre gabinety lekarskie i kosmetyczne. Terapię możesz też zastosować sobie w domu, używając specjalnej lampy, która daje światło o mocy 10 000 luksów (tyle samo co słońce latem).

8. Śmiej się, śpiewaj i słuchaj muzyki. Kiedy się śmiejesz, głęboko oddychasz.
Naczynia wtedy się rozszerzają i krew lepiej krąży, a do całego organizmu dociera więcej tlenu. Śmiech dotlenia organizm, a więc system odpornościowy lepiej funkcjonuje. Muzykoterapia stymuluje zaś mechanizmy obronne przed chorobami.

Ziołowe preparaty podnoszące odporność

Specjaliści od ziołolecznictwa polecają na wzmocnienie odporności specyfiki ziołowe. Nalewki, kapsułki, tabletki na bazie wyciągów z jeżówki (echinacea-ratiopharm, echinapur, immunal, esberitox N) i aloesu (biostymina, bioaron C) pobudzają komórki odpornościowe. Zwiększają szansę obrony przed mikrobami i pomagają stłumić infekcję w zarodku. A jeśli już dojdzie do choroby, przyspieszają powrót do zdrowia. Lekarze rzadko polecają te specyfiki, gdyż twierdzą, że ich skuteczności nie potwierdziły żadne badania naukowe. Najlepiej udokumentowane korzystne działanie mają preparaty ze świeżego ziela jeżówki. Jednak nie wolno ich nadużywać. Zbyt duża dawka może zaszkodzić, nie powinno się ich stosować dłużej niż sześć tygodni.