Skurcze, jak mówią lekarze, powodowane są przez prostaglandynę, hormon, który powoduje skurcze macicy podczas menstruacji, a także porodu.

GROŹNA ENDOMETRIOZA

Bardzo dotkliwe miesięczne bóle mogą być sygnałem innych dolegliwości, wśród przykładów znajdują się endometrioza i włókniaki macicy. Endometrioza to choroba polegająca na rozroście błony śluzowej macicy (właśnie endometrium) poza jamą macicy. Dotyczy ona prawie wyłącznie kobiet, właśnie w wieku rozrodczym. Wśród pań występuje ona u 7-15 procent miesiączkujących kobiet.

Jest to choroba na tyle groźna, że nieleczona może doprowadzić do zaburzenia zdolności rozrodczych lub nawet niepłodności. Jej efektem są też częste stany zapalne jamy otrzewnej, szyjki macicy, co powoduje powstanie guzków, zrostów i torbieli tzw. czekoladowych.

Na szczęście o wystąpieniu endometriozy często alarmują właśnie silne bóle miesiączkowe oraz niepokojąco obfite krwawienia.

Jednak bolesność i ostrość bóli miesięcznych może się różnić w zależności od kobiety, są więc też inne symptomy, które mogą dać nam znać, że dzieje się w naszych organizmach coś niepokojącego. Są to bóle dolnej części pleców, bolesne stosunki, właśnie nieregularne krwawienia, skurcz oraz bóle macicy i brzucha, a także problemy z zajściem w ciążę.

W takich przypadkach najlepiej zgłosić się do ginekologa, aby wykluczyć niebezpieczeństwo choroby. Przeprowadzi on kilka bezbolesnych testów, które zdiagnozują twój stan.


JAK POMÓC SOBIE PRZEZ TO PRZEJŚĆ?

Jeśli okaże się, że jesteś zdrowa, a bolesne miesiączki to po prostu twoja przypadłość (niekiedy bóle dostaje się w spadku od swojej mamy i babci), są sposoby by temu zaradzić.

W sytuacji kiedy nie można zostać w domu pomoże zwykła pigułka typu Apap czy Naproxen i zwolnienie tempa pracy. Jeśli jednak możesz sobie pozwolić na lenistwo tego dnia, polecamy:

- Ciepły termofor na zbolały brzuch

- Napoje rozgrzewające, np. napój imbirowy, herbata z miodem i cytryna, mięta a nawet kropla alkoholu pomogą, jeśli nie zażyłaś wcześniej leków

- Wygodne łóżko z ciepłym kocem

- Lekki, niezbyt tłusty jadłospis

Niektórym kobietom pomaga regularne zażywanie tabletek antykoncepcyjnych, które łagodzą dolegliwości miesiączkowe i regulują intensywność okresu.


Jeszcze innym paniom pomagają rozluźniające ćwiczenia. Tu także jest to jednak sprawa indywidualna, ponieważ niektóre kobiety zupełnie nie są w stanie zmusić się do najmniejszego wysiłku. Trening typu joga przez 15-20 minut dziennie nie zaszkodzi, na pewno jednak trzeba sobie odpuścić intensywne wizyty na siłowni, bieganie, czy dźwiganie czegokolwiek, ciężarów czy zakupów. Sporo kobiet uprawiających sporty w trakcie miesiączki czuje się jednak lepiej po wysiłku, bo zwiększa on dopływ krwi w te miejsca i łagodzi bóle.

Niektóre panie obserwują u siebie pozytywne działanie suplementów witaminowych, szczególnie tych z grupy B (szczególnie witamina B6) czy zwykłego magnezu, który uzupełnia braki w organizmie spowodowane upływem krwi.

Wiele kobiet zauważa u siebie małe zaparcia przed rozpoczęciem krwawienia i późniejsze lekkie biegunki, które zmniejszają presję i skurcze brzucha. Taka wiedza może wydać nam się zabawna, jest nam ona jednak przydatna, ponieważ najlepsze co kobieta może zrobić, to obserwować swoje ciało uważnie i w ten sposób namierzyć ewentualne zmiany w regularności czy bolesności cyklu.

Każda z nas, choć tak samo zbudowana, różni się jednak pod względem fizycznej i psychicznej reakcji na menstruację. Dobrze z biegiem lat, samej opracować sposoby na w miarę komfortowe przejście przez te kilka dni. Im lepiej się znamy, tym łatwiej nam reagować na rozmaite pojawiające się symptomy. Także te niepokojące.

___________________________________

NIE PRZEGAP:

>>> Wstydliwe nastolatki chorują
>>> Osiem szklanek wody dziennie to absurd
>>> Szyja to twoja metryka

Mauss