Woda to lek

Leczenie wodą dolegliwości to hydroterapia. Woda używana do zabiegów musi być czysta i słodka. Jedną z popularniejszych terapii w tej metodzie jest przemienne stosowanie wody zimnej i ciepłej, które znakomicie hartują ciało.

Uodparnia i wzmacnia

Leczenie wodą jest nie tylko łatwe w stosowaniu, ale też tanie i powszechnie dostępne. Można je stosować dla wyleczenia dolegliwości, wzmocnienia odporności i profilaktycznie.





Rodzaje zabiegów

Zabiegi wodne to przede wszystkim kąpiele i natryski. Ale stosuje się również rozcierania, okłady, polewania i zawijania.

Pobudza lub osłabia

Woda zimna, czyli o temp. 10-18 stopni, mocno pobudza organizm. Woda o temperaturze umiarkowanej, 19-31 st., działa lekko pokrzepiająco. Woda, która ma temp. 32-35 st., jest zupełnie obojętna dla organizmu, ciepła, czyli mająca 36-38 st., osłabia, a gorąca, o temperaturze wyższej niż 39 st., ożywia i wzmacnia.

Temperatura wody a rodzaj dolegliwości

Do pobudzania krążenia, hartowania, likwidowania gorączki, nerwic, w stanach zapalnych skóry lub okostnej, przy urazach i ranach stosuje się wodę od zimnej do letniej, gorąca i ciepła łagodzi bóle układu moczowego, menstruacyjne, kurcze mięśni, odpręża, koi bóle stawów, łagodzi kolki i zaburzenia trawienia.

Jak brać kąpiel leczniczą

Kąpiel ciepła nie powinna trwać dłużej niż 15 minut, zimna tylko minutę. Po wyjściu z kąpieli ciepłej należy wziąć chłodny krótki prysznic. Potem najlepiej owinąć się płaszczem kąpielowym, nie należy wycierać ciała. Do wyschnięcia wskazane jest spacerowanie po ciepłym pomieszczeniu.

Kąpiel ciepła odprężająca

Temperatura wody kąpieli ciepłej nie powinna przekraczać 38 stopni C. Taka kąpiel działa rozgrzewająco i rozluźniająco. Odczuwa się po niej przyjemne ciepło i odprężenie, kąpiel rozluźnia przykurcze mięśni, likwiduje kolki, zwłaszcza nerkową, działa pozytywnie na niedowład kończyn przez poprawę ukrwienia.

Kąpiel zimna hartująca

Kąpiel zimną (woda o temp. poniżej 20 st. C) mogą stosować tylko osoby, które nie cierpią na stałe uczucie zziębnięcia lub są zmarznięte. Można ją brać wtedy, gdy ciało jest dobrze rozgrzane, najlepiej rano, tuż po wstaniu z łóżka. Przed zanurzeniem należy całe ciało natrzeć wodą i powoli ułożyć się w wannie. Taka kąpiel zalecana jest dla wyregulowania krwiobiegu, zahartowania organizmu, przy bezsenności i nadpobudliwości nerwowej.

Na grypę i katar

Zanurz się w wodzie o temperaturze 37 st. C, po chwili dolej wrzątku, aby temperatura wzrosła do 40 st. Wypij w wannie szklankę naparu z lipy. Gdy po 5-10 minutach twoja skóra się mocno zaróżowi, owiń się ręcznikiem i połóż do łóżka.

Kąpiele wzbogacone

Działanie kąpieli wzmagają dodawane do nich wywary ziołowe i olejki roślinne. Mogą być zrobione w domu lub kupione w aptece czy zielarni. W zależności od dodatku, kąpiel będzie miała działanie lecznicze lub kosmetyczne.

Pomocne dodatki

Dodatek wywaru z siana przysporzy zdrowia osobom ze schorzeniami reumatycznymi, wywar ze skrzypu jest stosowany przy dolegliwościach układu moczowego i chorobach kości, kora dębowa łagodzi owrzodzenia, przy przewlekłych chorobach skóry wskazany jest dodatek krochmalu.

Na wrzody z dębowa korą

Kilka garści kory dębowej dodaj do 5 litrów wody, gotuj powoli przez 30 minut, licząc od chwili zawrzenia. Wlej przecedzony wywar do wanny w połowie wypełnionej ciepłą wodą. Kąpiel powinna trwać 10 minut. Najlepiej brać ją co trzy dni.

Dezynfekcja

W wannie wody o temperaturze 40 st. C rozpuść 4 tabletki nadmanganianu potasu. Kąpiel powinna trwać pół godziny. Podczas niej całe ciało nacieraj roztworem, używając gąbki. Kąpiele takie rób sobie co drugi dzień.

Aromatyczna relaksująca

Dodatki aromatyczne, takie jak lawenda, igliwie, rumianek, rozmaryn, kwiaty (róża, jaśmin, bez), dodane do kąpieli koją nerwy, wyciszają, sprzyjają relaksowi i wzmagają senność.

Odchudzająca

Pół szklanki ziela mniszka lekarskiego, garść igieł sosnowych, 3 łyżki babki lancetowatej, 2 łyżki bazylii, 5 łyżek pokrzywy, 4 łyżki ziela bratka trójbarwnego wsyp do zimnej wody. Zagotuj pod przykryciem, gotuj wolno 5 minut. Odstaw garnek na godzinę. Odcedź wywar, wlej do wanny z wodą o temperaturze 39 st. C. Kąpiel ziołowa powinna trwać 20 minut.

Odświeżająca

Do wanny wypełnionej ciepłą wodą wlej 30 ml nalewki szałwiowej i 5 kropli olejku szałwiowego. Wymieszaj, bierz taką kąpiel przez pół godziny. Powtarzaj co 5 dni. Kąpiel z dodatkiem szałwii koi skórę, działa przeciwpotnie, ściągająco, przeciwwysiękowo.

Okłady i kompresy

Trzy typy okładów. Okłady działają na organizm miejscowo. Dzielą się na ciepłe, zimne i rozgrzewające. Najczęściej mają łagodzić ból, ograniczać podskórne wylewy, rozluźniać napięcia tkanek.

Ciepłe usuną kolkę

Okłady ciepłe pomocne są przy usuwaniu bólu stawów i kolkach. Robi się je z wody o temperaturze 30-38 st. C lub nawet cieplejszej. Zmoczoną w niej tkaninę nakłada się na chore miejsce i okrywa kocem lub ręcznikiem. Okłady te trzeba zmieniać co kilka minut, gdy trochę przestygną.

Zimne na krwiaki, stłuczenia i ukąszenia

Gdy trzeba zapobiec tworzeniu się krwiaka, złagodzić stan zapalny, ból po stłuczeniach, ukąszeniach owadów, odmrożeniach stosuje się okłady zimne, robione z wody zimnej, a nawet lodowatej. Okład trzeba często zmieniać, gdy tylko rozgrzeje się od skóry, stosować dotąd, aż bolesne objawy ustąpią.

Z octem na skręconą nogę

Do wody przeznaczonej na zimny okład na nadciągnięte ścięgna lub skręconą opuchniętą nogę można dodać tabletkę altacetu lub trochę octu. Pierwsza pomoc przy chorym wyrostku. Jeśli objawy wskazują na zapalenie wyrostka robaczkowego lub w przypadku krwawienia z dróg rodnych, na dolną partię brzucha połóż okład z bardzo zimnej wody i trzymaj go do czasu kontaktu z lekarzem.

Rozgrzewanie na bole brzucha

Na bóle żołądka, zaburzenia trawienia i nerwobóle dobrze działają okłady rozgrzewające. Na chore miejsce połóż na 30 minut tkaninę zmoczoną w letniej wodzie. Na początku poczujesz chłód, ale po kilku minutach okład zacznie rozgrzewać ciało, a gdy wyschnie, będzie działał jak okład ciepły.

Pomocny kompres

Kompres to okład pod ceratką, który ma rozgrzać ciało. Najczęściej poleca się go przy przeziębieniu i kaszlu. Jest to metoda tak mało inwazyjna, że z powodzeniem można stosować ją u dzieci.

Jak go zrobić?

Kompres robi się z gazy zmoczonej w letniej wodzie, na gazę nalewa się kilka kropli mocnego alkoholu (spirytusu). Tak zrobiony okład ułóż na piersiach, zakryj kawałkiem ceratki lub folii, potem grubą tkaniną i wszystko zabandażuj. Kompres można zostawić nawet na całą noc. Gorący na reumatyzm. Kompresy można też robić z gorącej wody lub wywaru ziołowego. Kompres z gorącego wywaru z siana skuteczny jest przy wielu bólach reumatycznych. 2 garście siana zalane litrem wody gotuj 15 minut, odstaw na kolejne 15 minut. Zmocz w wywarze gazę, zrób gorący kompres.

NATRYSKI, POLEWANIA

Natrysk reguluje ukrwienie. Podczas natrysku na organizm działa nie tylko temperatura wody, ale i siła jej strumieni. Uderzenia wody o skórę drażnią ją i masują. To pobudza nerwy i sprawia, że mocniej krąży krew. Tam, gdzie silny strumień wody uderza, tam napływa krwi najwięcej. Dlatego natrysk ma znaczenie lecznicze. Można nim regulować ukrwienie różnych części ciała i narządów. Krótkie pobudzają, długie uspokajają. Temperatura i długość trwania natrysku działają na układ nerwowy. Krótkie gorące i zimne zabiegi pomagają rozluźnić się, odświeżyć i pobudzają mięśnie. Długie działają uspokajająco na nerwy, a pobudzają przemianę materii. Natryski ciepłe i niezbyt długie są głównie relaksujące. Na koniec zabiegu ciało trzeba solidnie wytrzeć i chwilę pospacerować.

Z głową nie ma żartów

Natryski bezpośrednio kierowane na głowę są niebezpieczne. Drażnią mechanicznie nerwy i sprawiają, że do głowy napływa znacznie większa, niż potrzeba, ilość krwi. Może to grozić bolesnym uderzeniem krwi do mózgu. Powinny więc uważać na nie osoby mające podwyższone ciśnienie i cierpiące na choroby układu krążenia.

Masaż przy bólach

Dwuminutowy, wykonany natryskiem delikatny ciepły masaż czubka czaszki przynosi ulgę przy bólach i zawrotach głowy, ale należy go stosować z umiarem.

Dla pracujących przy biurku

Ciepły strumień kierowany z tyłu na nasadę szyi i górną część pleców pomaga przy bólu barków i karku spowodowanych przez siedzącą pracę, przy biurku lub komputerze.

Natrysk na kaca

Natryskiwanie nóg i stóp silnym strumieniem wody to dobry sposób na podwyższone ciśnienie, bóle migrenowe, a nawet na kaca. Krew spływa wtedy do kończyn i następuje poprawa samopoczucia.

Pobudzające bicze szkockie

Gdy potrzeba ci silnego pobudzenia i rozruszania całego organizmu, stosuj silny masaż wodny, czyli bicze szkockie. Na przemian polewaj ciało mocnym strumieniem wody i jak najłagodniejszym. W czasie masażu zmieniaj też temperaturę wody. Przez 2 minuty używaj wody gorącej (temp. 40 st. C), potem przez 30 sekund chłodnej. Powtórz dwukrotnie, zawsze kończ chłodnym natryskiem.

Polewanie

Odmianą natrysku jest zabieg polewania. Polega na szybkim pokrywaniu ciała lub jego części obfitym strumieniem wody. Poprawia oddychanie, usprawnia krążenie, łagodzi bóle np. żylaków, karku, uszu, stawów. Trwa minutę i kończy się mocnym nacieraniem.

Woda z solą na chore ścięgna

Woda z solą jest sprawdzonym środkiem do płukania chorego gardła, ale również skutecznie pomoże przy zapaleniu ścięgien. Do miski z gorącą wodą wsyp sól kopalną, wymieszaj i włóż nogi. Powinnaś czuć, że woda lekko cię parzy. Gdy ostygnie, wytrzyj nogi i włóż grube wełniane skarpetki, żeby utrzymać ciepło.

Na przemęczenie

Gdy jesteś przemęczona, osłabiona, masz nerwicę, rób sobie rozcierania. Używaj do tego rękawicy zmoczonej w wodzie o temp. 28-30 stopni C. Celem rozcierania jest wytworzenie uczucia ciepła w całym ciele, pobudzenie krążenia i poprawienie nastroju. Zabieg przeprowadzaj od stóp w kierunku piersi, do zaróżowienia skóry. Na koniec natrzyj się jeszcze raz na sucho lub zrób sobie ciepły natrysk.

Parowa kąpiel złagodzi zapalenie pęcherza

4 łyżki skrzypu polnego gotuj w litrze wody ok. 30 minut. Wywar dolej do 3 litrów wrzątku. Użyj tej mieszaniny do zrobienia kąpieli parowej, tzw. nasiadówki, która złagodzi chorobę pęcherza. Nasiadówka powinna trwać 10 minut, robi się ją raz dziennie.

Zimna woda wyleczy ból gardła

Zanim sięgniesz po tabletki na ból gardła, zrób okład z zimnej wody. Namocz w niej pas tkaniny, owiń nim szyję, na wierzchu zawiń jeszcze ciepły szalik. Po paru minutach, gdy okład zrobi się gorący, zdejmij go, znowu zmocz w zimnej wodzie i załóż na szyję. Możesz powtarzać te czynności nawet kilkanaście razy, do momentu, gdy poczujesz, że ból ustępuje.

Zimne zawijanie obniża gorączkę

Mokre zimne zawijanie skutecznie obniża gorączkę. Polega na 5-, 6-krotnym (każde trwa 5 minut) zawinięciu w mokre prześcieradła. Zabieg kończy nacieranie chłodną wodą. Po zawijaniu trzeba odpocząć w łóżku.

Kąpiel łagodząca

Wsyp pół kilograma mąki owsianej do woreczka z naturalnej tkaniny. Powieś woreczek na kranie tak, by przepływała przez niego gorąca woda. Dodaj do wanny wody zimnej, by uzyskać temperaturę przyjemną dla ciała. Kąpiel taka łagodzi trądzikowe zmiany, podrażnienia i swędzenie, wygładza i nawilża skórę.

Zabieg hartujący i upiększający

Hartowanie ciała sprzyja zdrowiu, bo wzmaga odporność. Rano, gdy organizm jest rozgrzany, oblewaj się na przemian krótkimi natryskami zimnej i ciepłej wody, poczynając od stóp ku górze. Ostatni powinien być prysznic zimny. Taki zabieg także ujędrnia skórę i zmniejsza cellulit (skórkę pomarańczową).