Wyniki badania, zrealizowanego przez Instytut Homo Homini na zlecenie Lidl Polska, pokazują, że lubimy wiedzieć, z czego zrobione są potrawy, które jemy. Dla niemal jednej trzeciej badanych przewaga domowego jedzenia polega głównie na tym, że wiemy, co jemy i w jaki sposób danie zostało przyrządzone, a dodatkowo prawie dziewięciu na dziesięciu badanych uważa również, że gotowanie w domu jest tańsze.

- Chcemy gotować w domu, bo to pewne. Chcemy gotować z dobrych składników, wtedy mamy pewność, że przyrządzimy dobre potrawy. Chcemy gotować szybko, prosto, przy tym się bawić i odpoczywać, ale tego nie robimy. Zupełnie nie wiem, czemu - zastanawia się kucharz Karol Okrasa.

Najczęstszym powodem jest brak czasu. Nie w każdym domu gotowanie jest codziennym rytuałem. Najgorzej jest na Mazowszu i w województwie łódzkim, gdzie mniej niż sześciu na dziesięciu badanych codziennie je obiad w domu. Natomiast dla przeważającej większości mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego, śląskiego, dolnośląskiego oraz osób zamieszkujących województwo świętokrzyskie obiad w domu to codzienność.

Okazuje się również, że coraz częściej przestaje być to jedynie obowiązek. Z przeprowadzonych badań wynika, że z gotowania czerpiemy więcej radości, to czynność, która wielu relaksuje. Deklaracje badanych wskazują, że Polacy chętnie gotują dla swojej rodziny oraz po prostu dla przyjemności - odpowiednio 37,5 proc. i 29,3 proc. wskazań respondentów.

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują ponadto, że ponad 3/4 mieszkańców największych metropolii zawsze lub często eksperymentuje w kuchni. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że mieszkając w większych miastach częściej stykamy się z nowymi kuchniami i smakami.

- Polacy doskonale odnajdują się w kuchni międzynarodowej. Może nam się wydawać, że starsza pani jako swoja ulubioną potrawę wskaże mizerię i schabowego, a ona potrafi doskonale przyrządzić, a ona potrafi świetnie przyrządzić egzotyczną potrawę. Polska zrobiła ogromny kulinarny postęp, mamy wielu zdolnych kucharzy, zresztą coraz więcej ludzi chętniej gotuje i nie boją się eksperymentować w kuchni - zauważa Pascal Brodnicki.

Aby jeszcze bardziej zachęcić Polaków do kulinarnych eksperymentów, sieć Lidl Polska przygotowała  kampanię "Pascal kontra Okrasa", która nie tylko zachęci Polaków do szybkiego, prostego i smacznego gotowania, ale dostarczy również wielu przepisów kuchni międzynarodowej.

- Chcemy zmienić sposób patrzenia na gotowanie, które cieszy się coraz większą popularnością, ale bywa też promowane jako sztuka - czynność, która wymaga sporych umiejętności i wiedzy. Tymczasem jesteśmy przekonani, że każdy może się zdrowo i niedrogo odżywiać, a przygotowanie posiłków może być łatwe i zajmować niewiele czasu. Na tych właśnie czterech przesłankach opiera się idea projektu "Pascal kontra Okrasa" - wyjaśnia Anna Biskup, PR Manager Lidl Polska.