"Od kilku lat zajmuję się socjologią jedzenia. Brzmi dziwnie, ponieważ socjologia kojarzy się z dużymi, społecznymi tematami. Tymczasem od kilku lat dokonuje się ogromna zmiana w zakresie jedzenia. Coraz więcej czasu poświęcamy na rozmowy o jedzeniu czy wspólne gotowanie z przyjaciółmi. Kulinaria weszły w nasze życie" - powiedział PAP Life dr Tomasz Sobierajski.

Socjolog zaprezentował w środę przeprowadzone na zlecenie marki Winiary badania opinii publicznej "Nowa Kuchnia Polska", które ujawniają kuchenne inspiracje, wskazuje innowacyjne kierunki rozwoju oraz definiuje zmiany zachodzące w polskiej kuchni.

"To badania, które porządkują kulinarną rzeczywistość. Pokazują, co się zmieniło, a co w polskiej kuchni zostało dawne, tradycyjne" - dodaje dr Sobierajski.

Okazuje się, że dla blisko połowy respondentów zjawisko takie jak Nowa kuchnia polska istnieje. Polacy chętnie odkrywają nowe smaki i eksperymentują w kuchni, a co najważniejsze potrafią czerpać z tego przyjemność. Respondenci zauważają trzy główne nurty charakterystyczne dla badanego zjawiska: różnorodność, przygotowywanie znanych od pokoleń dań w nowy sposób, z wykorzystaniem lżejszych składników, jak również czerpanie inspiracji z innych kuchni i kultur. Najbardziej widocznymi cechami, które definiują nowe trendy i wyróżniają je na tle tradycyjnej polskiej kuchni są: przyjemność z gotowania, innowacyjność oraz odkrywanie nowych trendów.

Ostatnie lata pokazują, że Polacy otwierają się na nowe doświadczenia i coraz powszechniej odkrywają radość płynącą z gotowania - ponad 8 na 10 badanych uważa gotowanie za czynność przyjemną. Respondenci traktują aktywność w kuchni nie tylko jako relaks, ale także sposób na wspólne spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi.

Zmiany wynikają także z częstszych podróży. "Jeździmy po świecie, zdobywamy nowych przyjaciół i nowe kulinarne doświadczenia. Po powrocie do Polski staramy się odtworzyć tamte smaki i tamto +niebo w gębie+, które towarzyszyło nam podczas wspólnych kolacji w obcym kraju. W sukurs wychodzi nam nie tylko przemysł spożywczy, dzięki któremu możemy kupić w Polsce produkty niezbędne do przygotowania danej potrawy, ale również media wszelkiego rodzaju, w których w ciągu ostatnich 2 lat zaroiło się od programów kulinarnych" - komentuje socjolog.

Z badania wynika, że respondenci bardzo chętnie wprowadzają innowacje do przygotowywanych potraw. Przykładowo wystarczy zastąpić bułkę tartą płatkami kukurydzianymi lub ziarnami sezamu, żeby kotletom schabowym nadać nowy smak. Aż 80 proc. Polaków wprowadza zmiany do codziennych posiłków, z czego 51 proc. robi to często lub zawsze. To głównie ci respondenci, dla których gotowanie jest przyjemnością. Co ciekawe, badanie pokazuje, że osoby posiadające dzieci częściej wprowadzają zmiany do codziennych potraw. Chęć przyrządzenia czegoś nowego i smacznego, a także zaskoczenia malucha może być głównym bodźcem do eksperymentowania.

Według badanych niezrównanym źródłem wiedzy i pomysłów na nowe potrawy jest Internet. Co trzeci respondent chętnie korzysta z niezwykle popularnych w ostatnim czasie blogów i forów kulinarnych, a także ze stron producentów produktów spożywczych. Poszukując przepisu na określone danie lub zastosowania dla konkretnego produktu, w pierwszej kolejności zaglądają do przestrzeni wirtualnej, która oferuje mnogość przepisów i inspiracji.

"U nas blogosfera jest jeszcze w powijakach, ale i tu mamy do czynienia z gwiazdami-blogerami, którzy zdradzają sekrety przyrządzania potraw i podpowiadają jak poradzić sobie z opornym materiałem kulinarnym. Popularność blogów kulinarnych wynika głównie z faktu, że dla gotujących blogerzy są (choć jest to często złudne) najbliżej nich samych" - komentuje dr Sobierajski.

Badanie opinii publicznej "Nowa Kuchnia Polska" zostało zrealizowane w lipcu 2011 roku przez Instytut Opinii Homo Homini, na reprezentatywnej, losowo dobranej grupie 1161 dorosłych Polaków.