W ciągu tego miesiąca zauważysz, że twoje dziecko robi zabawne pompki i inne ćwiczenia, które rozwijają mięśnie nóg oraz ramion. Może też zacząć pełzać. Ponieważ próbuje wstawać i coraz częściej stara się sięgać po przedmioty, które przykuwają jego uwagę, musisz na malucha bardziej uważać. Powinien teraz spędzać sporo czasu na podłodze – w ten sposób ćwiczy i rozwija swoje umiejętności motoryczne. Sprawdź, czy miejsca do zabawy są bezpieczne dla dziecka, które się przemieszcza.

W tym wieku twoja pociecha nadal lubi studiować twoją twarz z różnej perspektywy i chce ją dotykać przy każdej okazji. W ten sposób poznaje cię coraz lepiej i przekonuje się, że jesteś oddzielną istotą. Kiedy się z nim bawisz w „a kuku”, pokazujesz, że nawet kiedy znikasz, od razu pojawiasz się z powrotem. W ten sposób budujesz jego poczucie bezpieczeństwa. Zauważysz, że jeśli oddalisz się od dziecka na dłuższą chwilę, będzie się starało zwrócić twoją uwagę.

Malec uczy się wyrażać różne uczucia. Może już pokazać swój charakterek, kiedy coś mu się nie spodoba. Ciekawy przedmiot czy nowa zabawka może go szybko uspokoić.

Dziecko coraz bardziej interesuje się jedzeniem, ponieważ jest to dla niego okazja do zabawy. Jeśli ma problemy z przełknięciem jakiegoś pokarmu, najprawdopodobniej nie jest na nie gotowe. Kiedy zacznie już jeść różne pokarmy, będzie potrzebowało mniej twojego mleka.

Twoje dziecko najprawdopodobniej potrząsa wszystkim, co uda mu się chwycić. Jest także zafascynowane małymi przedmiotami, jednak na razie nie umie ich chwytać. Potrafi natomiast manipulować większymi i najprawdopodobniej zdarza mu się trzymać np. dwie grzechotki. Nie wie jednak, jak się ich pozbyć. Możesz zaobserwować, jak w skupieniu stara się wyjąc sobie z ręki przedmiot i przełożyć go do drugiej ręki. Może też próbować położyć jeden klocek na drugim, jeśli mu pokażesz, jak to robisz. Wkrótce zauważysz, ze uwielbia upuszczać przedmioty na podłogę i protestuje, kiedy mu ich nie podasz lub gdy nagle zostaną zabrane.

Twoje dziecko chętnie gaworzy, wymawiając różne spółgłoski. Nie mówi, ale powtarza melodię słów. Odpowiada też różnymi minami w zależności od tego, czy głos brzmi groźnie, czy też przyjaźnie. Mówiąc do dziecka używaj prostych słów, unikaj zdrobnień.

Nadszedł czas, by gondolę głębokiego wózka zmienić na spacerówkę, ruchliwy malec musi być przypięty szelkami. Stąd może oglądać świat, a to lubi najbardziej.

Rozwój fizyczny

Próbuje pełzać

Swobodnie kręci głową

Obraca się we wszystkich kierunkach

Umie przez chwile siedzieć, bez podparcia

Mogą pojawić się pierwsze zęby

Próbuje trzymać kubek za uszko

Kiedy obraca się z pleców na bok może samo podciągnąć się do prawie pozycji siedzącej

Rozwój społeczny

Odwraca głowę, kiedy słyszy swoje imię

Głośno okazuje zadowolenie i niezadowolenie: gaworzy, mruczy, chrząka, chichocze i śmieje się

Może być niespokojne przy obcych

Gaworzy, buczy i uspokaja się, słysząc muzykę

Rozwój intelektualny

Miewa nagłe zmiany nastrojów

Przez dłuższy czas przygląda się przedmiotom

Potrafi wymówić kolejne samogłoski (f, w, sz, z, m, n)

Lubi patrzeć na spadające przedmioty

Próbuje porównywać ze sobą dwa przedmioty