Rozmawiajmy

Każdy rodzic wie, że rozmowy z dzieckiem wzbogacają jego słownik. Dyskusje pozytywnie wpływają także na słuch najmłodszych. Dzięki stymulacji wieloma bodźcami, staje się on coraz bardziej czuły i pomaga wychwytywać różnice między zwrotami, wyrazami oraz sylabami. Nie zapominajmy także, że mowa to również mimika i język ciała. Dziecko wrażliwe na zmianę tonu, rytmu lub np. melodii wypowiedzi, potrafi zatrzymać swój wzrok, skoncentrować się na osobie mówiącego, a przede wszystkim przeanalizować treść komunikatów pozawerbalnych. Dlatego właśnie tak istotnym elementem rozmów z dzieckiem, który ma jednocześnie wpływ na naukę czytania, jest kontakt wzrokowy.

Czytajmy

Wspólne czytanie rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, buduje więzi rodzinne, w tym tak ważne dla dzieci poczucie bezpieczeństwa. Jeśli odbywa się systematycznie porządkuje świat naszego malucha i daje mu wrażenie stabilizacji i pewności. Czytanie z rodzicami pomaga także w samodzielnej nauce czytania dzieci. Szukając odpowiedniej książki do wspólnej lektury warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Wybierajmy pozycje z kolorowymi ilustracjami oraz dużym drukiem. W ten sposób stworzymy dzieciom okazję do analizy zarówno treści czytanej opowieści, obrazków jak i liter. Podczas czytania wykonujmy prosty zabieg przykuwający uwagę najmłodszych. Wystarczy, że będziesz wodzić palcem po tekście, a wzrok dziecka naturalnie będzie podążał za twoimi ruchami i przyzwyczajał się do widoki i kształtu literek.

Twoje wsparcie będzie ważne również wtedy, gdy dziecko samodzielnie zaczyna czytać. Pamiętaj wtedy, żeby go nie pospieszać. Popędzanie najmłodszych w rozwijaniu umiejętności często wywołuje poczucie zniechęcenia i zniecierpliwienia. Zadbaj, aby atmosfera towarzysząca nauce czytania była przyjazna, pozbawiona napięcia oraz stresu. Pamiętaj, by dzielić tekst swojemu maluchowi na mniejsze partie i chwal go za osiągane, nawet małe sukcesy.

Bawmy się

Szukasz sposobu, żeby zachęcić dziecko do nauki czytania? Zamień ją w fascynującą zabawę opartą na różnorodnych grach. To nie tylko zaangażuje najmłodszych, ale sprawi także, że nauka stanie się przyjemnością

- Przeszukiwanie na czas

Poproś swoje dziecko, aby w ciągu np. 5 minut policzyło: wyrazy w zdaniu, zdania we fragmencie tekstu, wyrazy napisane wielką literą, identyczne wyrazy.

- Wyrazy na tę samą literę

Zaproponuj maluchowi podkreślenie w tekście wszystkich wyrazów rozpoczynających się tą samą literą. W kolejnych wersjach tej zabawy dziecko może odnajdywać i podkreślać wyrazy kończące się tą samą literą, wyrazy z dowolną, wskazaną przez nas samogłoską (a, ą, e, ę, i, o, ó\u, y), dwuznakiem (sz, cz, dz, ch itd.) lub zmiękczeniem (ś, ć, dź, ź, ń). Kolejnym etapem może być wyszukiwanie takiej samej sylaby: na początku, na końcu, a wreszcie – w środku wyrazu.

- Odpowiedz właściwym wyrazem

Poproś dziecko, żeby pokazało i podkreśliło w tekście wyraz stanowiący odpowiedź na jednoznacznie postawione pytanie: Jak nazywa się dziewczynka? Kto wszedł pierwszy do pokoju? Gdzie siedział chłopiec? itp.

Pamiętaj, aby dostosować zabawy do poziomu umiejętności dziecka. 

Podziękowania za przygotowanie tekstu dla Joanny Pluty - psychologa, eksperta portalu balonblum.pl.