Już na początku lipca rusza kampania społeczna "Dziecko - cud życia", zorganizowana przez Instytut Matki i Dziecka. W centrach handlowych, na stacji metra i na tarasie widokowym kościoła św. Anny zawisną zdjęcia wcześniaków. Zdjęcia, które znajdą się na plakatach, naprawdę chwytają za serce. Przedstawiają dzieci, które urodziły się kilka, a nawet kilkanaście tygodni przed terminem. Niektóre maleństwa ważące niewiele ponad 500 gramów mieszczą się w dłoni. Żeby mieć szanse na przeżycie, wcześniaki muszą zostać umieszczone w nowoczesnych inkubatorach i podłączone do respiratorów. Większość z nich nie jest bowiem w stanie samodzielnie oddychać, a najdrobniejsza infekcja może być dla nich śmiertelna.

W sumie warszawiacy będą mogli zobaczyć 34 takie fotografie, które zostały wykonane przez Jacka Pióro, Łukasza Zandeckiego, Zofię Ziję, Łukasza Brzuśkiewicza, Jakuba Karwowskiego i Annę Orłowską. Fotosy będą uzupełnione informacją, w jaki sposób można przekazać datek na zakup sprzętu medycznego. Organizatorzy czekają jeszcze na zgodę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na przeprowadzenie zbiórki publicznej.

"Za zebrane pieniądze chcemy kupić zestawy, składające się m.in. z inkubatora, respiratora, pulsoksymetru i pompy infuzyjnej. W tej chwili na oddziale jest zdecydowanie za mało takich zestawów" - mówi Agnieszka Jadczyszyn, pełnomocnik dyrektora ds. PR w Instytucie Matki i Dziecka. "Potrzebujemy wysokospecjalistycznej aparatury. Niestety, jest ona bardzo droga. Przygotowanie jednego stanowiska kosztuje ok. 500 tys. złotych" - dodaje.

Co roku w stołecznych szpitalach rodzi się kilkaset wcześniaków. Tylko w IMiD w ubiegłym roku odnotowano 200 takich urodzeń. Tymczasem placówka posiada tylko 18 specjalistycznych stanowisk, z czego osiem przeznaczonych jest dla najmniejszych dzieci. Na dodatek aparatura ma już dziesięć lat i powinna być jak najszybciej wymieniona. Niestety, placówce brakuje na to pieniędzy. Liczy się więc każda złotówka.

Ekspozycję będzie można oglądać do końca września. "Zdjęcia będą prezentowane w miejscach najczęściej odwiedzanych przez warszawiaków" - mówi jeden z pomysłodawców wystawy Paweł Zawitkowski, który rehabilituje dzieci w Instytucie. Już 1 lipca zdjęcia zawisną w centrum handlowym Wola Park przy Górczewskiej w Warszawie. W sierpniu zostaną przeniesione na stację metra Świętokrzyska, gdzie będzie je można oglądać przez 13 dni. Następnym przystankiem będzie taras widokowy przy kościele św. Anny. Pod koniec sierpnia fotosy zostaną przeniesione do Blue City, a 4 października w Pałacu Sobańskich al.Ujazdowskich odbędzie się aukcja prezentowanych zdjęć. Wystawie będą towarzyszyć spoty reklamowe. Na ich wyemitowanie zgodziły się już TVP 3 i TVP Polonia. Trwają negocjacje z siecią kin SilverScreen, aby reklamówka była wyświetlana przed każdym filmem w kinach.







Reklama